Van 13/04 tot 18/05 zorgen de Nocturnes voor onvergetelijke donderdagavonden in de Brusselse musea.

Mathilde Oechsner

Van 13 april tot 18 mei 2023 zijn zes Brusselse musea elke donderdag van 17 tot 22 uur open voor het publiek. Voor een unieke prijs van 5€ kan je, naast het ontdekken van tentoonstellingen en collecties, genieten van exclusieve rondleidingen, artistieke workshops en uitzonderlijke toegang tot de museumreserves. De Nocturnes zijn het donderdagavonduitje van het voorjaar!

Art Nouveau als rode draad doorheen het programma

In 2023 viert Brussel de art nouveau. De Nocturnes sluiten zich aan bij dit themajaar en stellen elke donderdagavond een bezoek voor aan een art-nouveauhuis of een tentoonstelling rond het thema. Maak kennis met prachtige gebouwen zoals het Cauchiehuis, Het Hotel Van Eetvelde of het Autriquehuis of breng een bezoek aan één van de tentoonstellingen in het Horta Museum of het Broodhuis. Voor de gelegenheid toont de Wittockiana haar bijzondere collectie art-nouveaudocumenten. Handig om weten: tijdens de Nocturnes kan je je Art Nouveau Pass gebruiken.

Nocturnes per wijk

De 37 deelnemende musea werden per wijk gegroepeerd zodat je makkelijk verschillende plaatsen op één avond kan combineren. Geleide wandelingen in de wijk of tussen de musea vervolledigen het programma en plaatsen de musea in hun stedelijke context. Tussen het Mode- en Kantmuseum en Choco-Story bijvoorbeeld zijn er vele kant- en chocoladewinkels. Tijdens de wandeling maak je kennis met de ambachten van vroeger en handwerk in België en krijg je de kans om een nieuwe blik te werpen op de stad en haar geschiedenis.

Een vernissage langs het kanaal

De Nocturnes gaan meteen goed van start met een vernissage op 13 april om 17u in Molenbeek en Anderlecht. Naast het gevarieerde programma in de musea kan je die avond ook meedoen aan één van de extra-muros wandelingen. Zo brengt een gids je naar het waterdistributienetwerk tussen het Riolenmuseum en La Fonderie, of ga je op zoek naar de sporen van het verzet en de Shoah in Kuregem. Je kan de musea van de Kanaalwijk, de buurt en zijn inwoners ook leren kennen tijdens een geleide fietstocht. Het MIMA zorgt voor een extra feestelijke toets met een bar en een concert op de koer van het museum.

Duurzaamheid en welzijn voor Internationale Museumdag

De laatste donderdag van de Nocturnes valt op 18 mei, Internationale Museumdag, dat dit jaar focust op de thema’s duurzaamheid en welzijn. Voor de Nocturnes van die avond gaan we met beide thema’s verder aan de slag. Het Huis van de Europese Geschiedenis besteedt in zijn tentoonstellingWeggooien aandacht aan de afvalgeschiedenis en biedt een workshop textielupcycling aan. Ook BELexpo pakt dit thema op en richt zich op tieners en gezinnen. De musea van het Jubelpark presenteren dan weer hun unieke collecties en openen locaties die gewoonlijk gesloten zijn voor het publiek, zoals het Paviljoen van de Menselijke Driften. In tijden waarin artsen een museumbezoek voorschrijven voor het welzijn van hun patiënten, zijn de Nocturnes alvast een goede remedie…

Buitengewone ontdekkingen

Het Nocturnes-programma onderscheidt zich door de grote diversiteit van aangeboden locaties, thema’s en activiteiten. Je kan het groen opzoeken en door tuinen wandelen, bijvoorbeeld in de geneeskrachtige plantentuin van Paul Moens, waar je allerlei eetbare planten ontdekt en kan koken. Of je kiest voor excentriekere musea zoals het Clockarium met zijn fabelachtige collectie faïenceklokken of het MEM waar erotische gedichten worden voorgelezen. De Nocturnes laten je ook kennismaken met het dagelijks leven van kunstenaars: in het Maurice Carême Museum luister je naar een muzikale interpretatie van de werken van de dichter; in het FelixArt museum kan je zelf een mand maken volgens de methodes van weleer.

Toegankelijkheid staat centraal

Dankzij het unieke tarief van 5€/museum (2,5€ voor jongeren onder de 26 jaar) maken de Nocturnes uitzonderlijke musea en collecties toegankelijk voor iedereen. Er is ook een voordelige Nocturnes Pass (3 tickets + 1 gratis) voor slechts 15€. Nieuw dit jaar: wie in het bezit is van een museumpas kan hiermee gratis naar de Nocturnes in de musea die inbegrepen zijn in de museumPASSmusées (19 van de 37 Nocturnesmusea accepteren de museumpas). Sommige musea zijn zelfs helemaal gratis, zoals Geopolis en de tuinen van Jean Massart.

Naast voordelige tarieven staan de Nocturnes garant voor een meertalig programma aangepast aan een zo breed mogelijk publiek, dankzij de vele ongewone bezoeken en creatieve workshops. Er wordt ook een extra inspanning geleverd op vlak van communicatie, met een contrasterende versie van de website voor slechtzienden en het gebruik van gedetailleerde pictogrammen met informatie over de toegankelijkheid van de musea voor personen met een handicap.

De Nocturnes zijn een project van Brussels Museums, de vereniging die meer dan 120 Brusselse musea met elkaar verbindt. In samenwerking met de musea en tal van partners ontwikkelt Brussels Museums collectieve projecten die het imago van de Brusselse musea verbeteren en hun toegankelijkheid bevorderen voor een breed publiek.

Praktische informatie

Van 13 april tot 18 mei zijn elke donderdagavond zes musea geopend van 17 tot 22 uur.

Prijs per museum:

• 5€ (standaard) - 2,5€ (- 26 jaar) - gratis (-13 jaar)
  • Nocturnes Pass (3 tickets + 1 gratis): 15€ (standaard) - 7,5€ (- 26 jaar)
  • Article 27: 1,25€, Paspartoe (kansentarief): 2€
  • Gratis met een museumpas in de deelnemende musea van museumPASSmusées.
  • Gratis met Art Nouveau Pass in de partnermusea.

Het volledige programma en de ticketverkoop zijn beschikbaar op www.nocturnes.brussels.