9 must-see Art Nouveau musea in Brussel

Anujin Magnaijargal

Brussel: hoofdstad van België, Europa, bier, chocolade, strips en nu het hoofdstad Art Nouveau!

In deze selectie komt u iets meer te weten over 9 emblematische plaatsen die u voortaan kunt bezoeken met de voordelige Art Nouveau Pass.

Cauchie Huis

Op een steenworp afstand van het Jubelpark ligt het Maison Cauchie, een juweeltje van art nouveau-architectuur uit 1905. Dit kunstwerk werd door de architect en decorateur Paul Cauchie ontworpen als woning voor hemzelf en zijn vrouw Lina. Cauchie’s handelsmerk? Sgraffiti - prachtige muurdecoraties, die ook de voorgevel en de benedenverdieping van zijn eigen huis sieren.

Solvay Huis

Het Hotel Solvay werd in 2000 uitgeroepen tot UNESCO-werelderfgoed en is nu open voor het publiek. In 1894 vroeg Armand Solvay, zoon van de industriële chemicus Ernest Solvay, aan Victor Horta om een huis te ontwerpen voor zijn gezin. Het resultaat is een modern huis waar het licht door het glas in de kamers stroomt. Alles in dit huis, tot in het kleinste detail, ademt’ Horta. Dompel jezelf onder in de wereld van dit Belgische genie.

MIM - Muziek Instrumentenmuseum

Het MIM is het Muziekinstrumentenmuseum dat sinds 2000 is ondergebracht in de voormalige Old England Stores. Het is verdeeld in twee complexen, een neoclassicistisch gebouw en een Art Nouveau gebouw. Samen herbergen zij één van de grootste, meest diverse en indrukwekkende collecties instrumenten ter wereld. Bewonder de architecturale pracht van vloer tot plafond!

Stripmuseum Brussel

Strips in een Art Nouveau tempel: eigenlijk het beste van Brussel! Dit gebouw, dat Victor Horta aan het begin van de 20e eeuw als warenhuis ontwierp, ligt in een van de oudste wijken van onze hoofdstad en huisvest al meer dan 25 jaar het Stripmuseum. De negende kunst wordt hier geëerd - van een eerbetoon aan het begin tot de meest recente ontwikkelingen. Een museumbezoek met een extra architecturale dimensie? Zoek niet verder!

Het Autrique Huis

Het Autrique-huis, gebouwd in 1893 in het hartje van Schaarbeek, is het eerste herenhuis dat door de jonge architect Victor Horta werd ontworpen. Het sobere en comfortabele interieur is een glimp van hoe oude Brusselse huizen en het dagelijkse leven eruit zagen op het einde van de 19e eeuw. Het is een belangrijk werk omdat Horta de traditionele regels van de bouw op zijn kop zette. Het huis onderging talrijke transformaties die ook vandaag nog zichtbare sporen nalaten. Hier is authenticiteit aan de orde van de dag.

Horta Museum

Een rondleiding door het huis van de beroemde architect Victor Horta, nu een museum. Het Horta-huis is een perfect voorbeeld van Art Nouveau en een moderne en revolutionaire visie op bouwen: de ijzeren structuren, het alomtegenwoordige natuurlijke licht en de plantaardige en arabeske ornamenten. Veel van de binnenhuisdecoratie bleef bewaard. U kunt er de mozaïeken, de glas-in-loodramen, het meubilair en de muurschilderingen bewonderen. Een harmonieus en vloeiend geheel dat tot in de puntjes is verzorgd.

Voormalige Wolfers winkel

De authentieke goudsmederij Wolfers Frères, die van 1909 tot 1912 in de Arenbergstraat was gevestigd, is nu te bezichtigen in de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis in Brussel. De vitrines en kabinetten, die volledig door Victor Horta zijn ontworpen, zijn opgesteld zoals ze indertijd werden bedacht. Hier wordt u ondergedompeld in een tijdperk dat wordt gekenmerkt door Art Nouveau en Art Deco stijlen, dankzij allerlei beeldhouwwerken en kostbare zilverwerken.

Maison Hannon

Het Hannonhuis (of Maison Hannon’) in Sint-Gillis combineert Belgische en Franse art nouveau in een droomachtige, symbolistische stijl. Marie en Edouard Hannon bestelden het in 1902 bij de bevriende architect Jules Brunfaut. Dit huis bevat, naast opvallende architecturale kenmerken zoals het trappenhuis en de serre die overgaat in de straat, uitzonderlijke meubels gemaakt door de ateliers van Emile Gallé.

Hotel van Eetvelde & LAB·An

Naast het LAB-An, het interpretatiecentrum voor art nouveau, vind je het Hotel van Eetvelde, gebouwd door Victor Horta in opdracht van baron Edmond van Eetvelde, secretaris-generaal van Congo-Vrijstaat. In de woorden van Victor Horta zelf was het Hotel Van Eetvelde het meest gedurfde dat hij ooit had gedaan”. Je kan dit juweel van de Brusselse art nouveau, geklasseerd als UNESCO Werelderfgoed, bezoeken op zaterdag, zondag en maandag.