Jobs
Vacatures in onze musea.
Medewerker/stagiair(e) - experience.brussels
Collaborateur communicatie - CIVA
OMSCHRIJVING VAN DE ORGANISATIE
CIVA is een centrum voor tentoonstellingen, educatie, conservatie en ontmoetingen voor het brede publiek en al wie geboeid is door architectuur, stedenbouwkunde, erfgoed, landschappen en stedelijke ecosystemen.
CIVA bewaart en valoriseert uitzonderlijke collecties bestaande uit meer dan 500 archieven en een bibliotheek met zo’n 50.000 publicaties.
CIVA organiseert tal van activiteiten: tijdelijke tentoonstellingen, een vaste ruimte voor kinderen, plaats voor debat en een veelheid aan opinies, pedagogische activiteiten en stages.
CIVA zoekt een nieuwe medewerk(st)er communicatie. De indiensttreding is voorzien voor begin 2023.
FUNCTIEBENAMING
Medewerk(st)er communicatie
BESCHRIJVING FUNCTIE
De medewerk(st)er communicatie is hoofdzakelijk verantwoordelijk voor de uitvoering van de communicatiestrategie, de praktische organisatie van het evenementenprogramma en het dagelijks beheer van de social media kanalen en de website. De taken worden uitgevoerd binnen het communicatiedepartement, onder het toezicht van het hoofd van de communicatie en de directie.
De volgende taken maken deel uit van het takenpakket:
- Uitvoering van het algemene communicatieplan
- Uitvoering van specifieke communicatieplannen voor tentoonstellingen, evenementen, activiteiten en diensten
- Praktische organisatie van het evenementenprogramma (onder meer vernissages) en de zaalverhuur
- Dagelijks beheer van de social media kanalen en de creatie van content
- De aanwezigheid van de organisatie verzekeren op verscheidene en nieuwe platformen
- Updaten van de website en online agenda’s
- Analyse van het publiek, de resultaten van de communicatiestrategie, benchmarking
- Organisatie van de databases
- Opvolging van het persoverzicht
- Uitvoering van de mecenaat-strategie
OPLEIDING
Bachelor of Master in de communicatie/marketing, of een gelijkwaardige studierichting
ERVARING
Ervaring op het gebied van culturele, museale of artistieke communicatie is een troef.
VAARDIGHEDEN
- Je hebt een perfecte beheersing (moedertaal) van het Nederlands of het Frans en een goede kennis van de andere taal en het Engels
- Je bent vertrouwd met de culturele sector
- Je beheerst de Microsoft Office Suite, Adobe Suite, de tools voor het beheer van webcontent en de werking van de belangrijkste social media netwerken
- Je bent een dynamisch, autonoom, efficiënt, veelzijdig en stressbestendig persoon
- Je neemt graag initiatief en bent creatief
- Je past je taalgebruik aan aan de doelgroep
- Je hebt interesse voor architectuur, stedenbouwkunde, erfgoed en landschsarchitectuur
- Je wil graag werken voor een organisatie in volle ontwikkeling en meehelpen met de verhuizing van de CIVA-activiteiten naar KANAL-Centre Pompidou
STELSEL
Voltijds (38 u / week)
De medewerk(st)er communicatie zal zich moeten verplaatsen in Brussel en zal af en toe indien nodig ‘s avonds en in het weekend moeten werken.
AANVANG CONTRACT
Begin 2023
MODALITEITEN KANDIDAATSTELLING
Vereiste documenten
CV en sollicitatiebrief (twee afzonderlijke documenten in PDF-formaat, als bijlage bij de e-mail van kandidaatstelling)
Kandidatuur toezenden per e-mail aan
Benjamin Erarts
b.erarts@civa.brussels
Contactpersoon
Guilliana Venlet
g.venlet@civa.brussels
Uiterste datum indienen kandidatuur
15/1/2023
De gesprekken vinden plaats in de week van 23/01/2023
Medewerk(st)er productie en tentoonstellingsarchitectuur - CIVA
Beschrijving van de organisatie CIVA is een centrum voor tentoonstellingen, educatie, conservatie en ontmoetingen voor het brede publiek en al wie geboeid is door architectuur, stedenbouwkunde, erfgoed, landschappen en stedelijke ecosystemen. CIVA bewaart en valoriseert uitzonderlijke collecties bestaande uit meer dan 500 archieven en een bibliotheek met zo’n 50.000 publicaties. CIVA organiseert tal van activiteiten: tijdelijke tentoonstellingen, een vaste ruimte voor kinderen, plaats voor debat en een veelheid aan opinies, pedagogische activiteiten en stages. CIVA zoekt een medewerk(st)er productie en tentoonstellingsarchitectuur. De indiensttreding is in maart 2023 voorzien. Hoofdkantoor Kluisstraat 55 1050 Brussel Functiebenaming Medewerk(st)er productie en tentoonstellingsarchitectuur Omschrijving Onder toezicht van de Head of Production is de medewerk(st)er productie en tentoonstellingsarchitectuur belast met het ontwerpen en de opvolging van de vormgeving van tentoonstellingsprojecten opgezet door de artistiek directeur en de curatoren van CIVA. Zijn/haar takenpakket omvat: - Uittekenen van de plannen voor de tentoonstellingsopstelling en de scenografie (met Autocad, 3D-programma’s en de Adobe Suite) - Hulp bij toezicht tijdens het uitbouwen van de scenografie - Hulp bij het toezicht op en de planning van de op- en afbouw van tentoonstellingen - Opvolging aanvragen tot bruikleen - Opvolging vertonings- en reproductierechten - Overleg met curatoren en kunstenaars - Onthaal kunstenaars en diverse betrokkenen - Opvolging transport - Opvolging verzekeringen en schadegevallen - Opmaak plaatsbeschrijving - Opvolging productieplanning (meubelstukken, decorelementen, grafisch materiaal, audiovisuele apparatuur, enz.) - Bestellingen, opvolging van leveranciers Profiel Opleiding Bachelor of Master (architectuur, interieurarchitectuur, decorontwerp, cultuurmanagement, kunstgeschiedenis), of gelijkwaardige beroepservaring. Ervaring Beroepservaring in een gelijkaardige functie is een troef. Vaardigheden - Uitstekende kennis van een van beide landstalen (Nederlands of Frans) en een goede kennis van de andere - Goede kennis van het Engels - Beheersing van de Microsoft Office Suite, Autocad, 3D-programma’s (zoals Rhino) en de Adobe Suite - Dynamisch, zin voor initiatief, efficiënt, multi-inzetbaar - Kennis van de tentoonstellingstechnieken en conservatienormen - Belangstelling voor architectuur en erfgoed Voorwaarden Stelsel Halftijds (19u/week) De medewerk(st)er zal zich moeten verplaatsen in Brussel en zal soms ‘s avonds en in het weekend moeten werken. Aanvang contract Maart 2023 Modaliteiten kandidatuur Vereiste documenten CV en korte sollicitatiebrief (twee afzonderlijke documenten in PDF-formaat, als bijlage bij de e-mail) Kandidatuur toezenden per e-mail aan Salima Masribatti s.masribatti@civa.brussels Contactpersoon Stéphanie De Blieck s.deblieck@civa.brussels Deadline 12 februari 2023 |
Coordinator (m/v) - Stichting museum MMM (migratiemuseummigration) > 15.02.2023
Stichting museum MMM (migratiemuseummigration) zoekt coördinator.
Recent bekroond met label Europees patrimonium en in bezit van andere interessante erkenningen en met hoog profiel in kader van migratie en interculturalisme zoekt coördinator (m/v) voor een klein team die over volgende kwaliteiten beschikt:
- Ervaring in de museale wereld en concrete kennis van musea, zo mogelijk ook in buitenland;
- Wetenschappelijke kennis van migratie en multiculturalisme,
- Kennis van Brussel,
- Zeer sterk ondernemingsprofiel.
- De kandidaat is zeer dynamisch,
- Heeft geen schrik van grote uitdagingen,
- Heeft aandacht voor duurzaamheid en ecologie.
- Zeer goede drietaligheid: Frans, Engels, Nederlands.
- Ervaring met rapportering.
Interesse?
- U stuurt een CV en een begeleidende motivatiebrief vóór 15/02/2023 naar loredana.marchi@foyer.be
- Na selectie wordt u uitgenodigd voor een gesprek
- Eventueel volgt er een tweede gesprek
La Banque nationale de Belgique - Conservateur(trice) adjoint(e) pour la collection d’art contemporain (F/H/X) > 05.02.2023
Environnement
La Banque nationale de Belgique (BNB) soutient la scène artistique belge depuis 1972 en constituant une collection d’art contemporain qui compte aujourd’hui près de 2 000 œuvres. Elle offre ainsi à ses collaborateurs un environnement de travail stimulant et unique. La BNB nourrit aussi l’ambition d’ouvrir cette collection au public par des prêts, des publications et des expositions. La collection est inscrite à l’International Association of Corporate Collections of Contemporary Art (IACCCA).
Vous trouverez ici plus d’informations sur la collection d’art de la BNB.
Fonction
- vous assistez la conservatrice de la collection dans la gestion de celle-ci. Vous participez à la politique d’achat en collaboration avec le conseiller externe et prenez part aux tâches quotidiennes telles que la gestion de la base de données, l’organisation et le suivi des prêts, les restaurations ainsi que les déménagements internes
- vous soutenez et développez la communication, tant interne qu’externe (site internet, projets, événements, visites guidées, etc.)
- vous mettez au point et déployez une vision globale de mise en valeur de la collection d’art contemporain et du patrimoine de la BNB par des publications ou par d’autres moyens.
Profil
- vous êtes titulaire d’un Master en communication, en sciences de l’art, en histoire de l’art et/ou en gestion culturelle.
- vous faites preuve d’une bonne connaissance et d’un grand intérêt pour l’art contemporain (belge), ses acteurs et ses institutions.
- vous possédez d’excellentes compétences rédactionnelles, que vous pouvez adapter à chaque public cible. Vous disposez d’une expérience dans la rédaction de communiqués de presse ou de textes destinés à des sites internet ou des médias sociaux et vous êtes capable de constituer et d’entretenir un réseau de relations utiles.
- votre personnalité est ouverte et communicative. Vous soutenez vos convictions et vous vous distinguez par votre persévérance. Vous êtes capable de fonctionner en toute indépendance de même que de contribuer à des projets.
- vous présentez les connaissances linguistiques nécessaires pour travailler aisément dans un environnement multilingue : vous avez donc une excellente maîtrise (orale et écrite) du français et du néerlandais (B2), ainsi qu’une bonne connaissance de l’anglais (B1).
- une connaissance des techniques de conservation, de la gestion du patrimoine et/ou des logiciels de base de données est un atout.
Pourquoi choisir la BNB ?
- un salaire attractif et de nombreux avantages extra-légaux (assurance groupe, assurance hospitalisation, iPhone avec abonnement...) avec un bon équilibre vie professionnelle et vie privée et la possibilité de travailler à domicile
- une véritable carrière, la BNB vous offre la possibilité d’un développement continu. Nous vous proposons un large éventail de formations pour acquérir les compétences qui vous aideront à faire évoluer votre carrière.
- un métier unique où nous mettons nos connaissances et notre expertise au service de la société
- un lieu où vous pouvez prendre des initiatives et où vous êtes encouragé(e) à montrer ce dont vous êtes capable
- une atmosphère de travail agréable, collégiale et dynamique
- l'attention portée à votre bien-être : pour que vous vous sentiez bien sur votre lieu de travail et à la maison, la BNB propose un large éventail d'activités sportives (salle de fitness, cours collectifs...), d'activités culturelles et d'ateliers inspirants.
Seront uniquement prises en considération les candidatures accompagnées d'une lettre de motivation, d'un CV, d'une copie du/des diplôme(s). Les diplômes étrangers doivent être accompagnés d'une attestation d'équivalence.
Postuler jusqu'au:
05 février 2023
Assistent(e)-conservator van de hedendaagse kunstcollectie (V/M/X) > 05.02.2023
Omgeving
De Nationale Bank van België (NBB) steunt sinds 1972 de Belgische kunstscène door het uitbouwen van een hedendaagse kunstcollectie die ondertussen meer dan 2000 werken telt. Zo biedt ze haar werknemers een unieke en stimulerende werkomgeving. De NBB ambieert eveneens om deze collectie te openen naar het grote publiek via bruiklenen, publicaties en tentoonstellingen. De collectie is lid van de International Association of Corporate Collections of Contemporary Art (IACCCA).
Meer info over de hedendaagse kunstcollectie van de Bank vind je hier.
Functie
- je assisteert de conservator van de collectie in de administratie en het algemeen beheer ervan. Je wordt betrokken in het aankoopbeleid in samenwerking met de externe kunstadviseur en zal deelnemen aan de dagelijkse taken zoals het beheren van de database, het organiseren en opvolgen van bruiklenen, restauraties alsook interne verhuizingen;
- je ondersteunt en ontwikkelt de communicatie, zowel intern als extern (website, projecten, evenementen, rondleidingen, …);
- je werkt mee aan het op punt zetten en verder ontwikkelen van een globale visie, waarbij de waarde van de hedendaagse kunstcollectie en het erfgoed van de NBB worden onderstreept via publicaties en andere middelen.
Profiel
- je bent in het bezit van een masterdiploma in communicatie, kunstwetenschappen, kunstgeschiedenis en/of cultuurmanagement
- je toont dat je een goede kennis van en een grote interesse hebt in (Belgische) hedendaagse kunst, de hieraan verbonden spelers en instellingen
- je hebt uitstekende redactionele vaardigheden die je kan aanpassen aan ieder doelpubliek. Je hebt ervaring in het redigeren van berichten voor pers, website en sociale media en je kan een netwerk van relevante contacten uitbouwen en onderhouden.
- je hebt een open en communicatieve persoonlijkheid. Je bent gedreven door je overtuigingen en laat je kenmerken door je doorzettingsvermogen. Je bent in staat om zowel zelfstandig te functioneren als om samen aan projecten te werken.
- je beschikt over de nodige talenkennis om in een taalgemengd team te kunnen functioneren: hiervoor heb je uitstekende kennis (mondeling en schriftelijk) van het Nederlands en van het Frans (B2), en een goede kennis van het Engels (B1)
- kennis van conservatietechnieken, erfgoedbeheer en/of van database software is een troef.
Waarom kiezen voor de NBB?
- een aantrekkelijk loon en tal van bovenwettelijke voordelen (groepsverzekering, uitgebreide hospitalisatieverzekering, iPhone met abonnement...) en een goed evenwicht tussen werk- en privéleven evenals de mogelijkheid tot thuiswerk
- een echte carrière: de NBB biedt je de mogelijkheid om je voortdurend te blijven ontwikkelen. We bieden je een breed scala aan opleidingen om de vaardigheden te verwerven die je nodig hebt om je carrière verder uit te bouwen.
- een unieke job, waar we onze kennis en expertise ten dienste stellen van de maatschappij
- een plek waar je initiatief kan nemen en wordt aangemoedigd om te laten zien wat je kunt
- een fijne, collegiale en dynamische werksfeer
- aandacht voor je welzijn: om ervoor te zorgen dat je je goed voelt op de werkvloer en thuis, biedt de NBB een ruim aanbod aan sportactiviteiten (fitnessruimte, groepslessen…), culturele activiteiten en inspirerende workshops.
Alleen de kandidaturen die vergezeld gaan van een motivatiebrief, een CV en een kopie van het/de diploma('s), komen in aanmerking. Buitenlandse diploma’s zijn enkel geldig in combinatie met een gelijkwaardigheidsattest.
Solliciteren tot:
05 februari 2023
Nationale Bank van België - Assistent(e)-conservator van de hedendaagse kunstcollectie (V/M/X) > 05.02.2023
Solliciteren tot:
05 februari 2023
Omgeving
De Nationale Bank van België (NBB) steunt sinds 1972 de Belgische kunstscène door het uitbouwen van een hedendaagse kunstcollectie die ondertussen meer dan 2000 werken telt. Zo biedt ze haar werknemers een unieke en stimulerende werkomgeving. De NBB ambieert eveneens om deze collectie te openen naar het grote publiek via bruiklenen, publicaties en tentoonstellingen. De collectie is lid van de International Association of Corporate Collections of Contemporary Art (IACCCA).
Meer info over de hedendaagse kunstcollectie van de Bank vind je hier.
Functie
- je assisteert de conservator van de collectie in de administratie en het algemeen beheer ervan. Je wordt betrokken in het aankoopbeleid in samenwerking met de externe kunstadviseur en zal deelnemen aan de dagelijkse taken zoals het beheren van de database, het organiseren en opvolgen van bruiklenen, restauraties alsook interne verhuizingen;
- je ondersteunt en ontwikkelt de communicatie, zowel intern als extern (website, projecten, evenementen, rondleidingen, …);
- je werkt mee aan het op punt zetten en verder ontwikkelen van een globale visie, waarbij de waarde van de hedendaagse kunstcollectie en het erfgoed van de NBB worden onderstreept via publicaties en andere middelen.
Profiel
- je bent in het bezit van een masterdiploma in communicatie, kunstwetenschappen, kunstgeschiedenis en/of cultuurmanagement
- je toont dat je een goede kennis van en een grote interesse hebt in (Belgische) hedendaagse kunst, de hieraan verbonden spelers en instellingen
- je hebt uitstekende redactionele vaardigheden die je kan aanpassen aan ieder doelpubliek. Je hebt ervaring in het redigeren van berichten voor pers, website en sociale media en je kan een netwerk van relevante contacten uitbouwen en onderhouden.
- je hebt een open en communicatieve persoonlijkheid. Je bent gedreven door je overtuigingen en laat je kenmerken door je doorzettingsvermogen. Je bent in staat om zowel zelfstandig te functioneren als om samen aan projecten te werken.
- je beschikt over de nodige talenkennis om in een taalgemengd team te kunnen functioneren: hiervoor heb je uitstekende kennis (mondeling en schriftelijk) van het Nederlands en van het Frans (B2), en een goede kennis van het Engels (B1)
- kennis van conservatietechnieken, erfgoedbeheer en/of van database software is een troef.
Waarom kiezen voor de NBB?
- een aantrekkelijk loon en tal van bovenwettelijke voordelen (groepsverzekering, uitgebreide hospitalisatieverzekering, iPhone met abonnement...) en een goed evenwicht tussen werk- en privéleven evenals de mogelijkheid tot thuiswerk
- een echte carrière: de NBB biedt je de mogelijkheid om je voortdurend te blijven ontwikkelen. We bieden je een breed scala aan opleidingen om de vaardigheden te verwerven die je nodig hebt om je carrière verder uit te bouwen.
- een unieke job, waar we onze kennis en expertise ten dienste stellen van de maatschappij
- een plek waar je initiatief kan nemen en wordt aangemoedigd om te laten zien wat je kunt
- een fijne, collegiale en dynamische werksfeer
- aandacht voor je welzijn: om ervoor te zorgen dat je je goed voelt op de werkvloer en thuis, biedt de NBB een ruim aanbod aan sportactiviteiten (fitnessruimte, groepslessen…), culturele activiteiten en inspirerende workshops.
Alleen de kandidaturen die vergezeld gaan van een motivatiebrief, een CV en een kopie van het/de diploma('s), komen in aanmerking. Buitenlandse diploma’s zijn enkel geldig in combinatie met een gelijkwaardigheidsattest.