Museum Night Fever keert op 21 oktober terug in 33 Brusselse musea

Mathilde Oechsner

Museum Night Fever, de intussen welbekende nacht van de Brusselse musea, keert terug op 21 oktober en doet de temperatuur stijgen in 33 musea. Tussen 19u en 01u brengen opkomende kunstenaars en collectieven opnieuw een verrassend, extravagant en multidisciplinair programma, speciaal ontworpen voor het evenement. Twee afterparties, in C12 en Le Botanique, zetten het feest verder tot vroeg in de ochtend. Toegankelijkheid, duurzaamheid en inclusie zijn de sleutelwoorden van deze 16e editie. We willen een onvergetelijke avond bieden aan een zo divers mogelijk publiek.

Museum Night Fever zet jonge kunstenaars in de kijker

Studenten van kunstscholen, opkomende collectieven en culturele organisaties ontwikkelen speciaal voor deze avond een artistieke programmatie, in lijn met de collecties en tentoonstellingen in de musea. Alle disciplines komen aan bod, van dans en video tot circus, muziek en creatieve workshops.

De bezoekers worden volop uitgenodigd om creatief te participeren bij de verschillende activiteiten en performances. Dit jaar kunnen ze onder andere leren koken, dansen, muziek componeren of kruisboogschieten.

Een avond met een mix van stijlen en sferen

Van de middeleeuwen tot AI, van kledij tot dieren, elk museum schept een unieke wereld en een andere ervaring. De nadruk ligt op de feestelijke beleving van de musea, maar zonder evenwel afbreuk te doen aan de kwaliteit van het aanbod.

Afsluiten doen we dit jaar met twee verschillende afterparties. C12 serveert naar goede gewoonte avant-garde elektrosets en livemuziek. In de Botanique staat de opkomende Brusselse scene in de schijnwerpers.

Toegankelijkheid centraal

Al van bij de eerste editie wil Museum Night Fever het imago van musea afstoffen, codes wijzigen, musea toegankelijk maken voor een zo breed mogelijk publiek en een plek geven aan stemmen die nog te vaak ondervertegenwoordigd zijn in de culturele wereld.

Dit weerspiegelt zich ook in de programmatie, met de aanwezigheid van kunstenaars uit de LGBTQIA+ scene en inclusieve disciplines zoals zingen in gebarentaal.

Qua toegangsprijs blijft Museum Night Fever resoluut eenvoudig en democratisch: één ticket (15€ in voorverkoop) geeft toegang tot alle deelnemende musea van de avond en tot de MIVB-pendelbussen tussen de musea. Kers op de taart: het polsbandje kan na het evenement nog worden ingeruild voor één gratis bezoek aan één van de musea tot 25 november. Museum Night Fever werkt samen met verschillende partners om kortingen toe te kennen aan diverse doelgroepen: museumPASSmusées, maar ook Article 27 en Paspartoe.

De deelnemende musea deze editie zijn: Art et marges museum, Autoworld, BELvue museum, Boghossian Stichting - Villa Empain, Botanique, Broodhuis - Museum van de Stad Brussel, CINEMATEK, CIVA, Coudenbergpaleis, GardeRobe MannekenPis, Huis van de Europese Geschiedenis, ISELP, KANAL - Centre Pompidou, La Loge, Maison des Arts, MIMA, Museum Kunst en Geschiedenis, Museum van de Kruisboogschutters, Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis, Museum van de Nationale Bank, Museum van de Vrijmetselarij, Museum voor Natuurwetenschappen, Riolenmuseum, Sint-Gorikshallen, Stripmuseum, Train World, WIELS.

Sommige musea zijn terug van de partij na één of meerdere jaren afwezigheid: BOZAR en het Muziekinstrumentenmuseum.

Het Autriquehuis, het Charlier Museum en het Biermuseum van Schaarbeek doen mee voor de allereerste keer.

Ook het Trammuseum is erbij dit jaar, niet met het museum zelf, maar met historische pendelbussen die zullen rijden tussen verschillende deelnemende musea. Op het Paleizenplein kan je ook een deel van hun team ontmoeten in een historische bus.

PRAKTISCH

MUSEUM NIGHT FEVER

Zaterdag 21 oktober 2023 - 33 Brusselse musea

De musea openen hun deuren van 19u00 tot 01u00

De afterparties gaan door vanaf middernacht in de C12 en de Botanique.

Voorverkoop - 02 > 20.10

Standaard ticket: 15€

Ticket +afterparty C12 of Botanique: 25€

Op de dag zelf - 21.10

Standaard ticket: 19€

Ticket + afterparty C12 of Botanique: 29€

Houders van een Museumpas genieten van 9€ korting.

Personen met een lager inkomen kunnen beroep doen op de kansentarieven van Article 27 (1,25€) en Paspartoe (2€).

Verkooppunten (vanaf 2/10)

Online: muse​um​night​fever​.be

+ alle winkels van Fnac België & fnac​.be, toeristische infobalies van visit.brussels & visit.brussels website, Muntpunt, PointCulture ULB + verschillende musea (zie website)

Het volledige programma vindt u vanaf 2 oktober online op www​.muse​um​night​fever​.be.