Geniet ook in 2024 van art nouveau

© Eric Ostermann
Mathilde Oechsner

In 2023 vierde de stad Brussel de art nouveau met tal van activiteiten en uitzonderlijke tentoonstellingen. We konden dankzij de Art Nouveau Pass bijna 7000 bezoeken aan heel wat musea en tentoonstellingen registreren.

Verschillende thema’s werden belicht, zoals de relatie tussen kunstenaars en de natuur, de link tussen deze revolutionaire artistieke beweging en haar tijd, en het kolonialisme in het bijzonder.

Verschillende sites gingen na een grondige renovatie opnieuw open voor het grote publiek. Denk aan Lab·An, het art-nouveaulaboratorium naast het adembenemende Van Eetvelde hotel, het meest ambitieuze project van Victor Horta.

Ook het Maison Hannon in Sint-Gillis opende voor de zomer zijn deuren en liet de bezoekers kennismaken met prachtige fresco’s in Frans-Belgische art nouveau.

Het jaar loopt ten einde, maar de liefde voor art nouveau leeft voort!

Ook in 2024 zijn er nog een aantal tentoonstellingen te ontdekken, zoals Victor Horta en de Grammatica van de art nouveau in Bozar, Privat Livemont in het Autrique Huis, Josef Hoffmann in het Museum Kunst en Geschiedenis en Art nouveau en negende kunst in het Belgisch Stripcentrum.

Het uitzonderlijke erfgoed van Brussel zal er altijd zijn en de art-nouveauhuizen en -musea zijn permanent open voor wie van hun schoonheid wil genieten. Ontdek ze hier.

De Art Nouveau Pass is ook in 2024 nog steeds geldig! Voor € 20 of € 30 kan je gedurende 9 maanden 3 art-nouveaumusea en -tentoonstellingen bezoeken. Je krijgt ook korting op begeleide bezoeken en in art-nouveauwinkels en -brasseries. Een ideaal eindejaarscadeau, niet?

Geen zorgen, het art-nouveaujaar loopt ten einde, maar 2024 staat voor de deur en ook dan kan je weer een heel jaar lang genieten van art nouveau!