De Brusselse musea sluiten 2023 af met een recordaantal van 4.980.000 bezoekers

visiteurs dans une exposition au MIMA durant les Nocturnes 2023
Mathilde Oechsner

In 2023 verwelkomden de Brusselse musea maar liefst 4.980.000 bezoekers, goed voor een stijging van 20% ten opzichte van 2022 en zelfs iets meer dan het aantal bezoekers in 2019, het recordjaar vóór de covidcrisis. Zowel toeristen als lokale bezoekers vinden weer de weg naar de musea en dat is uitstekend nieuws voor een sector die de afgelopen jaren heeft bewezen tegen een stootje te kunnen.

Wanneer we er de maandcijfers voor 2023 bijnemen, zien we dat het aantal bezoekers in vergelijking met 2022 elke maand gestegen is, met duidelijke pieken in de lente, de zomer en aan het einde van het jaar, wat overeenkomt met de vakantieperiodes. Uit de cijfers blijkt ook dat toeristen duidelijk teruggekeerd zijn naar de musea in de hoofdstad. Ook musea die over het algemeen veel buitenlandse toeristen aantrekken, hebben een aanzienlijke groei gekend. De verkoop van de Brussels Card, de Brusselse citypass, overtrof alle verwachtingen (19.742 verkochte Brussels Cards in 2023, tegenover 18.364 in 2019).

In 2023 openden verschillende nieuwe musea (opnieuw) hun deuren, waaronder Belgian Beer World in de Beurs en het Magritte Museum, waarvan de renovatie nu is afgerond.

2023 was ook het art-nouveaujaar in Brussel. Twee uitzonderlijke locaties openden permanent hun deuren voor het publiek: het Maison Hannon en het LAB-AN & van Eetvelde Hotel. Talrijke tijdelijke tentoonstellingen over dit thema konden heel wat bezoekers lokken. Het art-nouveaujaar in Brussel was een doorslaand succes: de verkoop van de Art Nouveau Pass verdrievoudigde in vergelijking met 2022, met in totaal meer dan 13.300 bezoeken aan de partnermusea en -tentoonstellingen.

Brussels Museums, de federatie van Brusselse musea, is opgetogen over deze meer dan positieve resultaten. 2024 belooft een al even boeiend jaar te worden, want Brussel en de Brusselse musea vieren dan het Belgische voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie en de 100ste verjaardag van het surrealisme met een aantal tentoonstellingen die in samenwerking met andere Europese instellingen worden georganiseerd.