Wittockiana - Museum voor Boekkunst en Boekband

Meer beelden tonen
De Wittockiana biedt u een blik in de wereld van het boek en de boekband in het hart van een gebouw met een opmerkelijke architectuur.

Deze instelling, die geboren is uit de bibliofiele passie van Michel Wittock, wiens naam zij draagt, presenteert kostbare werken van de Renaissance tot heden, alsook tijdelijke tentoonstellingen die in ruimere zin gewijd zijn aan de oude en hedendaagse boekkunsten. Het museum bezit ook verschillende collecties, zoals het kabinet van de dichter Valère-Gille, stichter van het tijdschrift La Jeune Belgique”, het Lucien Bonapartefonds, die de volledige eerste editie van de Encyclopédie van Diderot en d’Alembert bevat, een verzameling Vlaamse geestelijke boeken uit de 16e en 17e eeuw, en talrijke kunstenaarsboeken, hedendaagse boekontwerpen en beeldhouwwerken. Naast de collectie unieke en kostbare boeken herbergt de Wittockiana een documentatiebibliotheek en worden er dagelijks cursussen boekbinden gegeven en talrijke evenementen georganiseerd, zoals conferenties, studiedagen en creatieve workshops voor kinderen en volwassenen.