Terug naar Agenda

Van het Gesamtkunstwerk naar het Universele. Rops, Khnopff, Delville en het Brusselse muziekleven (1870−1914)

  • Evenementen
  • Toegankelijkheid
Drie markante figuren uit de symbolistische beeldende kunst onderhielden diepe banden met de muzikale wereld, zowel op interpersoonlijk als artistiek vlak. Tijdens deze lezing ontvouwt zich een galerij van portretten en netwerken in een verhaal dat werken, briefwisselingen, geschriften en pers uit die tijd verweeft.

Drie markante figuren uit de symbolistische beeldende kunst onderhielden diepe banden met de muzikale wereld, zowel op interpersoonlijk als artistiek vlak. Tijdens deze lezing ontvouwt zich een galerij van portretten en netwerken in een verhaal dat werken, briefwisselingen, geschriften en pers uit die tijd verweeft. De figuur van Joséphin Péladan, de excentrieke animator van deze symbolistische, esoterische en artistieke wereld, loopt als een rode draad door het betoog. In contrast met dit elitaire, royalistische en ultramontaanse péladanisme wordt ook het maatschappelijke engagement van de Brusselse symbolistische kunstenaars belicht, inclusief de Vlaamse component. De besproken concerten worden muzikaal geïllustreerd, met bijzondere aandacht voor het prisma muziek/​literatuur… wat onthult dat Brussel rond 1900 een van de brandpunten van de Europese muziekcreatie was.
De spreker zal na zijn uiteenzetting graag enkele tentoongestelde werken toelichten die zijn betoog illustreren.
Lezing in het Frans.