Oproep voor artiesten voor Museum Night Fever 2023

Mathilde Oechsner

De volgende Museum Night Fever gaat door op zaterdag 21 oktober 2023 in 33 Brusselse musea. Brussels Museums, dat het evenement in samenwerking met de musea organiseert, is op zoek naar jonge Brusselse kunstenaars, collectieven, studenten en kunstscholen, van alle achtergronden en disciplines, die in samenwerking met één van de deelnemende musea een deel van de programmatie willen uitwerken.

Wie kan deelnemen?

• Elke persoon (kunstenaar, student…) of organisatie (collectief, culturele vereniging, jeugdcentrum, kunstschool) woonachtig of actief in Brussel.
  • Iedereen tussen 16 en 35 jaar oud (of organisaties die werken met creatievelingen tussen 16 en 35 jaar oud)
  • Alle artistieke disciplines worden aanvaard: visuele en plastische kunsten, dans, performance, muziek, circus, slam, VJ’s, DJ’s,…
  • Elke persoon of organisatie die een artistiek project wil opzetten in één van de deelnemende musea: de programmatie van Museum Night Fever is gebaseerd op een partnerschap tussen artiest en museum.

Brussels Museums wil met de programmatie van Museum Night Fever de diversiteit van de Brusselse kunstscene weerspiegelen. We willen ruimte geven aan stemmen, personen en artistieke praktijken die ondervertegenwoordigd zijn in de musea. Het evenement focust op toegankelijkheid en inclusie. Omdat we beseffen dat elk individu uniek is en specifieke noden kan hebben, kunnen we zeker de nodige maatregelen treffen om je zo goed mogelijk te begeleiden en van deze avond een unieke gebeurtenis te maken.

Hoe kan je deelnemen?

1. Vul het online formulier in vóór 29 mei 2023.
  2. Brussels Museums centraliseert alle gegevens en stuurt deze door naar de musea die deelnemen aan Museum Night Fever 2023 (begin juni).
  3. Is een museum geïnteresseerd in wat je voorstelt, dan zal dit museum rechtstreeks met jou contact opnemen.

*Brussels Museums kan de lijst van deelnemende musea niet aan de artiesten bezorgen.

Naar welk type artistieke programmatie zijn we op zoek?

Alle disciplines zijn welkom: beeldende en plastische kunst, dans, performance, muziek, circus, slam, VJ’s, DJ’s, enz. De artistieke voorstellen moeten gericht zijn op een groot publiek en meerdere keren per avond of doorlopend gepresenteerd kunnen worden. Het publiek is zeer divers, dus de artistieke voorstellen zijn idealiter meertalig, zonder woorden of zo opgevat dat ze voor iedereen makkelijk toegankelijk te zijn.

De programmatie gebeurt in samenwerking met het museum. De artistieke voorstellen hebben een link met of laten zich inspireren door de locatie/​het gebouw, de collecties en tentoonstellingen of door een specifiek thema dat het museum wil uitlichten.

Het doel is iets unieks’ voor te stellen, een activiteit die speciaal voor Museum Night Fever en in relatie tot een museum werd bedacht.

Meer intieme formats, bedoeld voor een beperkt publiek of die een voorbereiding vereisen van het publiek, of activiteiten waarvoor vooraf gereserveerd moet worden, zijn niet geschikt voor Museum Night Fever.

Enkele voorbeelden van artistieke voorstellen uit het programma van 2022: hedendaagse dans, hiphopdans, jazzconcert, dance hall concert, lichtinstallaties, het maken van een collectief fresco, maken van een herbarium, zeefdrukworkshop, workshop korte poëtische teksten, live striptekenen, bodypainting, silent disco, dragshow…

Op onze sociale media @brusselsmuseums vind je foto’s en video’s van de laatste Museum Night Fever. De aftermovie is hier beschikbaar: https://​youtu​.be/​6​j​T​5​V​-​2b45U

Wat meer algemene informatie over Museum Night Fever

Museum Night Fever is de museumnacht van Brussel: +/- 30 musea openen hun deuren tussen 19u en 01u en bieden in samenwerking met jonge Brusselse kunstenaars een feestelijk en veelzijdig programma aan.

Museum Night Fever is een evenement voor jongeren en door jongeren: het programma richt zich op bezoekers tussen 16 en 35 jaar, en wordt gemaakt door Brusselse creatievelingen uit dezelfde leeftijdscategorie.

Een ticket (15 euro in voorverkoop) geeft toegang tot alle deelnemende musea tijdens de avond. Dit ticket is ook geldig voor een bezoek overdag aan één van de deelnemende musea in de maand na het evenement.

In 2022 namen ruim 16.000 mensen deel aan Museum Night Fever. Elke bezoeker bezocht gemiddeld 3 musea tijdens de avond, goed voor in totaal meer dan 60.000 bezoeken. Meer dan 100 Brusselse artiesten en collectieven namen deel aan het programma in de 34 deelnemende musea.

Het evenement wordt georganiseerd door Brussels Museums, de vzw die meer dan 125 Brusselse musea verenigt, in samenwerking met de musea en tal van partners.

Heb je nog vragen?

Neem dan zeker contact op met Yolaine Oladimeji - projectleider Museum Night Fever

yolaine@​brusselsmuseums.​be