Art-nouveautentoonstellingen die je niet mag missen

Meer beelden tonen
Expo Style Congo CIVA © Filip Dujardin
Mathilde Oechsner

In 2023 zet Brussel art nouveau in de spotlights en stelt het tal van architecturale parels open voor het publiek. Ga dus zeker een kijkje nemen in de 9 must-see art-nouveaumusea van onze hoofdstad, maar mis vooral ook de vele tijdelijke tentoonstellingen niet dit jaar! We lijsten ze hieronder voor je op, per thema.

Kers op de taart: al deze tentoonstellingen zijn toegankelijk met de Art Nouveau Pass!

Victor Horta uiteraard, maar niet alleen…

Victor Horta wordt beschouwd als de vader van de art nouveau. Het Hortamuseum wijdt logischerwijs een tentoonstelling aan hem, maar probeert ook de architect te begrijpen door voorbij de clichés te denken. De tentoonstelling Victor Horta versus Art nouveau. Horta’s vocabulary is nog te zien tot 8 januari 2024. Ben je geïnteresseerd in de fundamentele thema’s van Horta’s werk? Breng dan zeker een bezoek aan de tentoonstelling Victor Horta en de grammatica van art nouveau in BOZAR vanaf oktober.

En voor wie andere grote architecten uit deze periode wil ontdekken, laat het Museum Kunst en Geschiedenis het werk zien van de Oostenrijker Josef Hoffmann, ontwerper van het Stocletpaleis.

Art nouveau en kolonisatie

Het is onmogelijk om een artistieke stroming los te koppelen van haar tijdsgeest. Rondleidingen in Brussel georganiseerd door ARAU verkennen de verbanden tussen art nouveau en kolonisatie. Dat doet ook de tentoonstelling Style Congo. Heritage & Heresy in het CIVA tot 3 september 2023. Kunstwerken, documenten en materiaal uit de archieven van het CIVA vormen een visuele kroniek van de vertegenwoordiging van Congo op de wereldtentoonstellingen van 1885 en 1958. De art-nouveaustroming, in die tijd ook bekend als Congostijl”, weerspiegelde een fascinatie voor exotische” materialen en vormen.

Natuur als inspiratie

Kunstenaars, architecten en ambachtslieden van die tijd lieten zich inspireren door de natuur. Tot 14 januari 2024 wijdt het Autriquehuis een tentoonstelling aan de Brusselse kunstenaar Privat Livemont, bekend om zijn affiches en de vele sgraffiti die hij maakte ter versiering van de gevels van Brusselse art-nouveauhuizen. Nog het hele jaar door worden lezingen en workshops georganiseerd waar je alles te weten komt over de kunstenaar en de technieken die hij gebruikte.

Voor Back to nature 1900 bracht het Museum van de Stad Brussel een zeer diverse selectie stukken uit zijn collecties samen, met als rode draad de inspiratie die kunstenaars vonden in de natuur. Borduurwerk, schilderkunst, mode, architectuur… Tot 5 november 2023 ontdek je werken die nog nooit eerder te zien waren of zelden worden tentoongesteld.

Mode & Art Nouveau

L’Art nouveau n’est pas seulement un courant architectural, mais aussi un courant artistique. Meubles, objets de décoration, reliures, bijoux sont ainsi réalisés. Trois musées vous proposent de vous concentrer sur ces objets uniques et précieux. Au musée BELvue, les objets Art nouveau des collections de la Fondation Roi Baudouin vous dévoilent leurs histoires passionnantes jusqu’au 7 janvier 2024. Le Design Museum Brussels opte pour un dialogue entre les pièces de sa collection d’objets design en plastique avec des pièces Art nouveau provenant de collections privées bruxelloises. L’exposition Résonances. Rencontre entre l’Art nouveau et le design plastique est à voir à partir du 15 septembre.

A partir de novembre, le Musée Horta accueille les collections mode et accessoires du Musée Mode & Dentelle. Vous pourrez y admirer les styles vestimentaires de l’époque à travers des vêtements communs mais aussi des pièces exceptionnelles dans leur réalisation et dans les matériaux employés.

Focus op voorwerpen

Art nouveau was niet alleen een architecturale beweging, maar ook een kunststroming met meubels, decoratieve objecten, boekbanden en juwelen. In drie musea kan je deze unieke en waardevolle voorwerpen gaan bewonderen. Het BELvue Museum brengt nog tot 7 januari 2024 de boeiende verhalen van enkele art-nouveau-objecten uit de collecties van de Koning Boudewijnstichting. Het Design Museum Brussels kiest voor een originele dialoog tussen stukken uit de eigen collectie van plastic designobjecten en art-nouveaustukken uit Brusselse privéverzamelingen. De tentoonstelling Resonanties. Ontmoeting tussen Art nouveau en plastic is te zien vanaf 15 september.

Vanaf november toont het Hortamuseum de mode- en accessoirecollecties van het Mode & Kant Museum. Je maakt er kennis met de kledingstijlen van die periode, zowel de gewone’ kledingstukken als enkele uitzonderlijk stukken qua afwerking en gebruikte materialen.

Het art-nouveaujaar biedt je dus alle kansen om je helemaal onder te dompelen in deze kunststroming. Je kan ook deelnemen aan een van de vele rondleidingen of lezingen over het thema, heerlijk door de stad kuieren en genieten van de sublieme gevels of letterlijk de sfeer proeven door iets te gaan drinken in een van de art-nouveaubrasseries en -cafés van de hoofdstad.

In 2023 werd ook de Art Nouveau Pass uitgebreid: voor €20 of €30 kan je dit jaar 3 bezoeken uitkiezen uit 9 musea en 11 tentoonstellingen. Je profiteert ook van tal van kortingen bij de partners van de pass.

Geen redenen meer, met dit mooie programma, om niet het hele jaar te genieten van alle Brusselse art-nouveauschatten!