6 suggesties voor je Nocturnes in mei

Mathilde Oechsner

Nog tot 18 mei bieden de Nocturnes je een uitzonderlijk programma voor je donderdagavonden. Tussen 17u en 22u geven de Brusselse musea je toegang tot hun tentoonstellingen, collecties, depots en tal van andere activiteiten. Ontdek hier het volledige programma.

De komende drie donderdagen hebben we heel wat unieke en verrassende ontdekkingen voor je in petto. Lees hier onze zes suggesties om heerlijk te ontspannen in de musea.

Op reis naar het verleden

Veel musea getuigen van een tijdperk of vertellen het verhaal van een belangrijke gebeurtenis in het verleden. De Nocturnes zijn de ideale gelegenheid om een reis naar het verleden te maken. Een bezoek aan het Hortamuseum, het Cauchiehuis of het Hotel van Eetvelde dompelt je onder in het dagelijks leven van de art-nouveaubourgeoisie van begin 20ste eeuw. In het Clockarium transporteert de enorme collectie aardewerken klokken je letterlijk en figuurlijk naar een andere tijd! De tentoonstelling Ik was een geheim agent in 1940−1945” in de Broederschap van Agenten Parachutisten laat je kennismaken met de missies, de opleiding en het lot van deze jonge Belgen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het Museum voor Kunst en Geschiedenis neemt je dan weer mee naar het ontstaansmoment van hun collecties, tijdens de Egyptische expedities. Een echte duik in de geschiedenis!

Samen denken en bouwen aan onze toekomst

Ons verleden kennen is goed, maar bouwen aan onze toekomst is nog beter! De Internationale Museumdag staat dit jaar in het teken van duurzaamheid. Op 18 mei werpen verschillende musea een ander licht op dit thema en nodigen je uit om in actie te komen. Allereerst in het Huis van de Europese Geschiedenis, waar je na een bezoek aan de tentoonstelling Weggooien zelf mag proberen te upcyclen. Een mooie manier om theorie en praktijk te combineren. BELexpo nodigt je uit om samen na te denken over de duurzame stad van de toekomst, en dit op een interactieve, ludieke en vooral positieve manier. De animatoren dagen jullie uit als gezin en inspireren jullie tot actie.

Snel gaan en ver zien

Hou je van sterke sensaties? Autoworld laat je de 24 uur van Le Mans beleven alsof je er zelf bij was, dankzij de meeslepende enscenering van de tentoonstelling. Om een andere verjaardag in de autogeschiedenis te vieren, ga je naar D’Ieteren Gallery, die een tentoonstelling wijdt aan Volkswagen in België. Het merk dat de auto democratiseerde en het mogelijk maakte voor veel gezinnen om sneller en verder te reizen, bestaat 75 jaar in België. Liefhebbers van verre tijdreizen kunnen hun hart ophalen bij de tentoonstelling Luminopolis in het Museum voor Natuurwetenschappen. Je krijgt een uur de tijd om in team een reeks uitdagingen tot een goed einde te brengen en zo alles te ontdekken over het verband tussen licht en leven. 3, 2, 1…go!

De laatste bestemming in deze razendsnelle race is het universum… In het Planetarium van Brussel vlieg je over Mars, bekijk je van dichtbij de ringen van Saturnus en kan je al je vragen stellen aan een sterrenkundige van de Koninklijke Belgische Sterrenwacht.

Leren over ambachtelijke technieken

De Nocturnes zijn ook een gelegenheid om te onthaasten en kennis te maken met bijzondere artistieke en ambachtelijke praktijken. Op 4 mei ontdek je in Belgian Chocolate Village de kunst van chocolade maken - en het plezier van proeven. Op 11 mei leer je verven met planten in de Botanische Tuin Jean Massart en ontdek je de geheimen van keramiek tijdens een bezoek aan de Academie van Anderlecht, op een boogscheut van het Erasmushuis en het Begijnhof. Op 18 mei ten slotte kan je in het FelixArt museum een lekkere appeltaart bakken in de oven van de boerderij of artisanale manden leren maken.

Op verkenning in de coulissen

Tijdens de Nocturnes zijn de Behind the scenes activiteiten altijd erg populair. Rondleidingen in de depots, achter de schermen van tentoonstellingen kijken of de mensen ontmoeten die werken in de musea, de bezoekers van de Nocturnes zijn alvast fan! In het Design Museum kan je een beetje van dit alles tegelijk beleven, tijdens een bezoek aan de reserves in het gezelschap van een medewerker van het museum of door met studenten van gedachten te wisselen over de scenografie van de expo. Het Legermuseum stelt zijn ateliers open en laat je kennis maken met hun team en hun dagelijks werk binnen deze instelling. Mooie uitwisselingsmomenten gegarandeerd!

Laat je meeslepen

Wil je liever emoties voelen dan luisteren naar grote theorieën? Ga dan naar de Basiliek van Koekelberg! Naast de uitzonderlijke architectuur ontdek je er twee musea: het Museum van Zwartzusters van Brussel en het Museum voor Moderne Religieuze Kunst. Genoeg om je dorst naar kunst en spiritualiteit te voeden. Of breng een bezoekje aan het Erasmushuis en het Begijnhof, waar het duo Les Ballets confidentiels een gezongen en gedanste dialoog opvoert met het museum en zijn tuinen. Deze voorstelling bevraagt de invloed van onze eigen levens op natuur, kunst en woorden. Je laten meeslepen door kunstenaars en kunstwerken, is dat geen prachtig voorstel voor een donderdagavond?

Tot slot nog wat praktische info:

• Het volledige programma van de Nocturnes vind je terug op nocturnes.brussels
  • Je kan je ticket (of een Nocturnes Pass) online kopen op de website of de avond zelf aan de ticketbalie van het museum dat je wil bezoeken. Bekijk zeker op onze website welke musea de museumPASSmusées, de Art Nouveau Pass, Article 27 of Paspartoe aanvaarden.
  • Sommige Nocturnes zijn helemaal gratis! In mei is dit het geval voor D’Ieteren Gallery, de Botanische Tuin Jean Massart, de Broederschap van Agenten Parachutisten en het Huis van de Europese Geschiedenis.

We wensen jullie fantastische Nocturnes toe in onze Brusselse musea!