4 manieren om van de Nocturnes te genieten in april

Mathilde Oechsner

Elke donderdagavond tussen 17u en 22u openen zes Brusselse musea hun deuren. Het volledige programma vind je hier.

We serveren je alvast vier mogelijke menu’s om volop te genieten van de Nocturnes in april. We hopen dat het inspiratie kan bieden om je eigen persoonlijke programma samen te stellen!

Hedendaagse kunst, sport, poëzie… Waarom kiezen als het alle drie kan?

Laat je verrassen, musea bevinden zich vaak daar waar je ze het minst verwacht! Kom naar het MIMA in je sportkleding en doe mee aan een initiatie boksen. Tijdens je bezoek ontmoet je de lokale helden” die de kunstenaars in de tentoonstelling hebben geïnspireerd. Hou je van poëzie, dan kan je die elke donderdag in een andere vorm tegenkomen: erotische gedichten in het MEM, geëngageerde gedichten voorgedragen door de Iraanse kunstenares en activiste Maryam Kamyab in Geopolis of gezongen gedichten van Maurice Carême in de beslotenheid van zijn huis. In musea vind je natuurlijk ook kunst, maar ben je klaar om verf en penselen te nemen en het atelier van Alexandre Obolensky nieuw leven te geven in La Fonderie? Of binnen te stappen in de artistieke wereld van Mehdi-Georges Lahlou en Candice Breitz in de Centrale for contemporary art? Geen stress, uitzonderlijke gidsen staan klaar om je de weg te wijzen.

Een onderdompeling in geschiedenis en cultuur

De Nocturnes zijn de ideale gelegenheid om nieuwe dingen te beleven. De musea bieden je niet alleen de kans om hun collecties en tentoonstellingen te ontdekken, maar ook om je onder te dompelen in de geschiedenis, zoals in het Wellingtonmuseum, waar gidsen je opwachten in de klederdracht van weleer. De Munt, een verrassend moderne historische plek, brengt dan weer kleine en grote anekdotes tot leven tijdens een rondleiding door de zalen, gangen en trappen. Het Joods Museum van België tot slot nodigt je uit om Joodse culturen te ontdekken in een workshop waar je al je vragen mag stellen en waar je overlevenden van de Shoah kan ontmoeten. Een unieke gelegenheid om het belang van een getuigenis te begrijpen, ook vandaag nog.

Schatten van de art nouveau onthuld

De Nocturnes sluiten zich aan bij het Brusselse art-nouveaujaar 2023. Elke week kan je terecht in een uitzonderlijk huis, een tijdelijke tentoonstelling of een art-nouveaucollectie. Op 13 april kan je op muziek door de prachtig gedecoreerde interieurs van het Autriquehuis wandelen. Op 20 april opent de Wittockiana speciaal voor de gelegenheid haar collectie van art-nouveaudocumenten. En op 27 april kan je in het Broodhuis ontdekken hoe kunstenaars zich lieten inspireren door de natuur aan de hand van uitzonderlijke stukken uit de collecties van het Museum van de Stad Brussel. Somige stukken worden zelfs voor het eerst tentoongesteld. Heb je een Art Nouveau Pass? Koop dan geen Nocturnes-ticket, want met je pass kan je het Autriquehuis en het Broodhuis bezoeken. En de Nocturne in de Wittockiana is sowieso voor iedereen gratis. Praktisch, niet?

Wil je toch liever de buitenlucht opsnuiven?

Op het moment dat we dit schrijven kunnen we uiteraard het weer niet voorspellen, maar de lente is in het land en er komen zeker enkele mooie avonden aan. Profiteer van de langere dagen om buiten te zijn en een frisse neus te halen! Elke Nocturne vindt plaats in een andere buurt. Zo kan je verschillende bezoeken combineren en ook deelnemen aan een extra-muros activiteit.

Tijdens de vernissage van de Nocturnes op 13 april ontdek je de Kanaalbuurt, in de gemeenten Anderlecht en Molenbeek. De hele avond door zijn er verschillende wandelingen en fietstochten voorzien: rond het thema water tussen het Riolenmuseum en La Fonderie, vanaf het MIMA om kennis te maken met de musea die die avond open zijn, en vanaf het Monument voor Joodse Martelaren om meer te weten te komen over de geschiedenis van het Verzet en de Shoah.

De donderdag nadien zijn de musea geconcentreerd in het centrum van de hoofdstad, maar liefhebbers van groen kunnen naar Woluwe trekken naar de geneeskrachtige plantentuin Paul Moens om er alles te leren over eetbare planten: in een praktische workshop leer je hoe ze te herkennen, maar ook hoe ze te koken.

Op 27 april bevinden de meeste deelnemende musea zich in de buurt van de Grote Markt, een gelegenheid om de verbanden tussen kant en chocolade te ontdekken, of om te flaneren op de bekende of minder bekende deuntjes van Jacques Brel.

Voor het gedetailleerde programma, de uurroosters, praktische informatie en natuurlijk om tickets te reserveren, surf naar nocturnes.brussels.

Budgettip: wil je met een kleine groep van de Nocturnes genieten, koop dan een Nocturnes Pass. Hiermee krijg je 4 tickets voor de prijs van 3! De Nocturnes Pass is niet op naam, dus je mag de tickets zeker onder meerdere personen verdelen.