11 niet te missen tentoonstellingen in 2024

Cover picture Magritte Folon exhibition - Magritte Museum  2024
Credit : Jean-Michel Folon, Le rêve éveillé, (1971) Musées royaux des Beaux-Arts de Belgique, Bruxelles / photo : J. Geleyns - Art Photography
Mathilde Oechsner

De Brusselse musea bereiden een jaar vol emotie en poëzie voor, met grote kunsttentoonstellingen, maar dat is nog lang niet alles.

Surrealisme is 100 jaar oud!

In 1924 publiceerde de Franse dichter en schrijver André Breton het Manifest van het Surrealisme, waarmee hij een grote, veelzijdige artistieke beweging lanceerde. Met Histoire de ne pas rire. Het surrealisme in België nodigt Bozar ons uit om terug te blikken op 60 jaar Belgisch surrealisme, dat ook in 1924 begon met de pamfletten van de dichter Paul Nougé. In de tentoonstelling krijgen vrouwelijke kunstenaars zoals Jane Graverol en Rachel Baes extra aandacht. Er zijn ook werken te zien van René Magritte, Paul Delvaux, Max Ernst, Marcel Mariën en Salavador Dalí.

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België bieden ons de kans om onze blik te verruimen met IMAGINE ! 100 years of international surrealism. Deze reizende tentoonstelling in samenwerking met het Centre Pompidou in Parijs komt ook naar Duitsland, Spanje en de Verenigde Staten. In Brussel dompelt de tentoonstelling ons onder in de surrealistische poëzie, met speciale aandacht voor de verwantschappen, maar ook de breuklijnen, tussen het surrealisme en zijn voorloper, die ongelooflijk vruchtbaar was in de hoofdstad: het symbolisme.

Folon in alle staten

Als je dan toch in de ban bent van poëzie, maak dan een omweg langs het Magritte Museum, dat de grootmeester van het Belgische surrealisme in dialoog laat treden met de werken van humanist Jean-Michel Folon. De twee mannen hebben elkaar nooit ontmoet, maar de relatie tussen hun artistieke werelden is onmiskenbaar. Magritte·Folon creëert een artistieke conversatie tussen de werken van deze twee grote kunstenaars. Zegt een beeld niet meer dan duizend woorden?

Ben je fan geworden van Folon? Het Autriquehuis toont met Folon insoliet de minder bekende kant van de kunstenaar. In zijn prachtige ruimtes in art-nouveaustijl worden een honderdtal werken en voorwerpen tentoongesteld die Folon heeft verzameld en die getuigen van zijn enorme creativiteit. Folon werkte ook meer dan 30 jaar voor het Italiaanse bedrijf Olivetti, onder andere bekend om zijn typemachines. Ontdek posters, reclameproducten en tekenfilms die door de kunstenaar zijn gemaakt in Olivetti·Folon.

Eerbetoon aan James Ensor

In 2024 is het ook 75 jaar geleden dat de schilder James Ensor overleed. In de tentoonstelling James Ensor. Inspired by Brussels laat de KBR zien hoe de hoofdstad Ensors poëtische taal beïnvloedde. De schilderijen en grafische werken worden tentoongesteld in het Paleis van Karel van Lotharingen. Wil je alle facetten van Ensor ontdekken? Bozar presenteert een honderdtal werken, waaronder enkele minder bekende zoals grafische creaties en muzikale composities in de tentoonstelling James Ensor. Maestro.

Leve de Art Nouveau!

2023 was het jaar van de Art Nouveau, maar er is geen reden waarom je de schatten van de hoofdstad dit jaar niet zou (her)ontdekken! Het Museum Kunst & Geschiedenis nodigt je uit om aan de hand van een tentoonstelling en een virtuele reconstructie een kijkje te nemen in het interieur van het Palais Stoclet van 1911-1918, een belangrijk werk van Josef Hoffmann. De Sint-Gorikshallen maken je dan weer graag deelgenoot van een participatieve, multidisciplinaire ervaring rond het thema Art Nouveau, kunst voor iedereen? waarmee bezoekers de voorwerpen en thema’s aanwezig in de Art nouveau-huizen in vraag kunnen stellen.

Vrouwelijke ontwerpers in de kijker

In het Design Museum Brussels staan historische en hedendaagse vrouwelijke ontwerpers in de schijnwerpers. Ze worden vaak over het hoofd gezien, maar hebben een belangrijke rol gespeeld in design. Here We Are! Women in Design 1900-Today presenteert meubels, keramiek, mode en grafische objecten, allemaal ontworpen door vrouwen.

Op zoek naar de herkomst van de collecties

Het AfricaMuseum kijkt naar de collecties en hun herkomst, in de context van de restitutie van de werken. Hoe kan de oorsprong van collecties worden achterhaald? ReThinking Collections wil de uitdagingen en verschillende benaderingen van dit herkomstonderzoek laten zien door een breed scala aan collecties van het museum te presenteren en nieuwe toekomstperspectieven van koloniale collecties te verkennen.

Dit is slechts een kleine greep uit het grote aanbod van Brusselse musea. Als je meer pareltjes zoekt die je zullen verbazen, kijk dan in de agenda!

En als je graag regelmatig de laatste nieuwtjes over de Brusselse musea ontvang, schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.

Overzicht van de tentoonstellingen in dit artikel

02.01 > 14.04 Stoclet 1911 – Reconstructie – Museum Kunst & Geschiedenis

06.01 > 14.04 ART NOUVEAU, kunst voor iedereen? – Sint-Gorikshallen

19.01 > 29.09 ReThinking Collections – AfricaMuseum