Musea van het Verre Oosten

Meer beelden tonen
De Japanse Toren en Chinees Paviljoen maakten tot voor kort als Musea van het Verre Oosten deel uit van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Federale Wetenschappelijke Instellingen. De gebouwen worden beheerd door de Regie der Gebouwen.

De exotische gebouwen van de Musea van het Verre Oosten dateren uit het begin van de 20ste eeuw. Ondanks regelmatige onderhoudswerken in de loop van vorige eeuw, werden in oktober 2013 verscheidene problemen opgemerkt. De veiligheid van bezoekers en personeel kon niet langer verzekerd worden.

Daarom besloot de Regie der Gebouwen in overleg met de Musea, het Chinees Paviljoen, het Museum van Japanse Kunst en de Japanse Toren onmiddellijk te sluiten. Er wordt een plan uitgewerkt voor de renovatie van de site. De kunstwerken zijn overgebracht naar de reserves van het Museum Kunst & Geschiedenis. Enkele topstukken uit de collectie Chinees exportporselein werden tentoongesteld in de China-zalen van het Museum Kunst & Geschiedenis.

Vragen over de collecties? Stuur een mail naar conservator Nathalie Vandeperre.

Vragen over de gebouwen ? Stuur een mail naar Johan Vanderborght van de Regie der Gebouwen.