Share this article Share
De emotionele slagvelden die van generatie op generatie overgeheveld worden door mannen en hun zonen, worden hier belicht vanuit queer- en feministische invalshoeken, van de jaren 90 tot nu. Hun innerlijke worstelingen onthullen duizelingwekkende tegenstrijdigheden, botsende mannelijkheden en een verontrustende eenzaamheid. Zonder de personages vrij te pleiten van hun daden, situeren deze drie filmmakers hun uiteenlopende behoeftes aan liefde en tederheid, die tot uiting komen in verschillende culturele uitdrukkingen zoals middeleeuwse literatuur, rapmuziek, drugs- en alcoholgebruik of extreem geweld, in het bredere kader van een steeds grotere maatschappelijke vervreemding.
Pierre Voland, Signal GPS perdu (2022)
BE, 43 min
(Oud-)Frans gesproken, Franse en Engelse ondertitels
Een personage is op zoek naar liefde en zoekt houvast in 12e-eeuwse hoofse literatuur en een gay dating app.
in aanwezigheid van de kunstenaar
Alison Murray, Wank Stallions (1993)
UK, 33 min
Engels gesproken, Engelse ondertitels
Wank Stallions volgt twee jonge mannen die zich in de jaren 90 door de Engelse clubscene bewegen. Ze komen in aanraking met verschillende mannelijke archetypen vooraleer ze zich overgeven aan een reeks choreografieën die aangevuurd worden door drugs en alcohol.
Gala Hernández López, La Mécanique des fluides (2022)
FR, ES, 38 min
Frans gesproken, Engelse ondertitels
In 2018 plaatste een incel (involuntary celibate) een zelfmoordbrief op Reddit, met als titel “Amerika is verantwoordelijk voor mijn dood”. La Mécanique des fluides is een poging om antwoorden te vinden op zijn vraagstukken. Een virtuele zwerftocht op het internet, op zoek naar zijn digitale sporen, die verwordt tot een innerlijke reis tussen twee verbonden eenzaamheden.