De geschiedenis van Brussel in 9 musea

Sara Alonso

Wat rond 580 een vesting op een eilandje van de Zenne was, is nu de aimabele geliefde en soms surrealistische smeltkroes van culturen waar we best heel trots op zijn. Wat buiten kijf staat, is dat Brussel blijft verrassen!

Grand Serment Royal et de St-Georges des Arbalétriers

In tegenstelling tot 1381 zal je geen kruisboogschutter tegen het lijf lopen die onze stad met lijf, leden en pijlen verdedigt, behalve dan tijdens de historische Ommegang van Brussel. De fascinerende traditie van de iconische gilde van – mondvol – het Groot Koninklijk Serment en van Sint-Joris der Kruisboogschutters van Brussel wordt echter wel nog in leven gehouden in hun gildehuis, een levend museum dat voor velen verborgen blijft achter het Koningsplein.

Er worden meer dan 1500 voorwerpen tentoongesteld, van historische wapens tot relikwieën die de geschiedenis en de productie van de kruisboog, een zeer belangrijk element van de Brusselse folklore, natekenen.

Coudenbergaleis

Lang lang geleden bevond er zich in Brussel een paleis dat benijd werd door vele Europese hoven. De eerste stenen van het kasteel op de Coudenberg werden gelegd in de 12de eeuw, op bevel van de hertogen van Brabant, en beleefde haar meest roemruchte periode tijdens de regering van Keizer Karel. In 1731 werd het grotendeels verwoest door een brand en verdween het voorgoed. De ruïnes bleven jarenlang verborgen onder de grond, maar zijn nu een prachtige archeologische site met een netwerk van intacte kamers en doorgangen om te verkennen.

Archief en Museum voor het Vlaams Leven te Brussel

Wat is er Vlaams aan Brussel? Het Archief en Museum van het Vlaams Leven te Brussel heeft het allemaal verzameld: posters, brieven, boeken, brochures, foto’s, vlaggen. Dit is de perfecte gelegenheid om de taalbarrière te doorbreken en je onder te dompelen in de rijke Vlaamse cultuur die Brussel mee vorm geeft.

Hallepoort

Wat veel wegheeft van een sprookjestoren is in feite een van de enige restanten van de tweede middeleeuwse stadsomwalling rond Brussel. Achter de neogotische gevel schuilt een verzameling kunstwerken en educatief materiaal over de geschiedenis van Brussel. Als u op zoek bent naar sensatie en een prachtig uitzicht, kunt u altijd naar de top van het gebouw klimmen en genieten van een prachtig uitzicht over Brussel. Voor de koninginnen en koningen onder u is er een interactieve rondleiding door de opvallende kamers van de 14e-eeuwse stadspoort, die laat zien hoe Brussel vroeger met zijn tegenstanders omging. En garde.

Broodhuis - Museum van de Stad Brussel

In het Broodhuis wordt de originele Manneken Pis bewaard, wat op zich al reden genoeg is voor een bezoekje. Voeg daaraan toe: een fikse hoeveelheid monumentale neogotiek met uitzicht over de Brusselse Grote Markt, een riante portie Brusselse kunst van wandtapijten tot altaarstukken die de de periode van de 13de tot de 19de eeuw overbrugt, een flinke scheut landschappen en reliëfs die de regio in kaart brengen en voor wie écht nog meer wil regelmatig ook een tijdelijke tentoonstelling. Honger gestild?

Mode & Kant Museum

Modekenners keuren het Museum voor het Kostuum en de Kant unaniem goed: ondanks het 40-jarig bestaan, wordt er nauw op toegekeken dat het museum nimmer uit de mode geraakt. De collectie is zelfs zo breed dat ze volgens een rotatiesysteem aan het publiek wordt getoond en bovendien nog eens wordt afgewisseld met de betere hedendaagse creaties van zowel modestudenten als gevestigde ontwerpers. Hun permanente collectie, die bestaat uit uitzonderlijke stukken van wereldfaam, wordt in het museum gecombineerd met tijdelijke tentoonstellingen die elk focussen op een bepaald thema of een bepaalde kunstenaar. Hoewel de thema’s variëren, krijgen Belgische en vooral Brusselse mode en vakmanschap altijd een ereplaats in het museum. Het is een gelegenheid om de nauwe relatie tussen België en mode te bewonderen.

GardeRobe MannekenPis

Als een exhibitionistisch liefdeskind tussen Brussel en haar inwoners met heroïsche allures blijft Manneken Pis voor sommigen een onbegrijpelijk absurd mysterie. Slechts 150 kostuums van de hele collectie (meer dan 1000 outfits!) worden tentoongesteld, maar je hebt tijdens je bezoek toegang tot de hele collectie via de interactieve database. De kostuums komen van over de hele wereld en worden per thema tentoongesteld. Wie wist dat het beroemdste standbeeld van Brussel zo’n fashionista was?

Collecties van het OCMW

Wij nemen het niemand kwalijk, maar de collecties van het OCMW zijn onterecht onbemind. De verzameling van het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn gaat terug tot de 18de eeuw. In het hartje van de Marollenwijk worden zo schilderijen van stadsmeesters, wandtapijten, beeldhouwwerken, oude medische voorwerpen en meer bij elkaar gebracht.

Riolenmuseum

Ontdek een alternatieve manier om de geschiedenis van een stad te leren kennen… Vergeet de mooie museumzalen, wij nemen je mee op een reis door het riool van de stad. Je komt meer te weten over de bouwgeschiedenis van de stad in relatie tot de rivier de Zenne, de evolutie van het waterdistributienetwerk dat de stad een nieuw tijdperk binnenloodste en nog veel meer. Dit alles onder begeleiding van gidsen die een beetje speciaal zijn… Onze vrienden de ratten!