Broodhuis - Museum van de Stad Brussel

Meer beelden tonen
Een museum gewijd aan de uitzonderlijke geschiedenis van onze hoofdstad; daar mag Manneken Pis uiteraard niet ontbreken.

Het Museum van de Stad Brussel, gehuisvest in een parel van de neogotische architectuur, is meer dan het ontdekken waard. Het is gelegen op de Grote Markt en dus in het historische hart van de stad. Misschien ken je het museum wel onder de naam Broodhuis of Maison du Roi in het Frans? Het gebouw is in zijn geheel, als één van de eerste in België, geklasseerd in 1936. Samen met de rest van de Grote Markt, maakt het sinds 2000 deel uit van het UNESCO Werelderfgoed. Het museum wijdt dan ook een volledige zaal aan de Grote Markt. The Grand-Place To Be werpt een licht over haar geschiedenis, het erfgoed, het dagelijks leven en nog veel meer. De collecties van het museum zijn even veelzijdig en gevarieerd als de geschiedenis van de stad zelf. De oudste werken dateren uit de middeleeuwen, de meest recente uit de 21e eeuw. De collectie omvat schilderijen, retabels, wandtapijten, maquettes, porselein, beelden, stadsplannen, archeologische vondsten, enz. Zij vertellen de bewogen en boeiende geschiedenis van de stad. Ook vind je hier het originele beeldje van Manneken Pis. En op een paar passen van het museum vind je zijn uitgebreide kleerkast terug. De toegang tot de GardeRobe Manneken Pis, gelegen in de Eikstraat 19, is inbegrepen in het museumticket. De ideale gelegenheid om ook een greep uit de enorme collectie kostuumpjes te gaan bewonderen.