Terug naar Agenda

State of Cinema 2025 - Isabelle Huppert

  • Evenementen
vertoning Fallen Leaves - Aki Kaurismäki

Sabzian en Bozar zijn vereerd om de gelauwerde Franse actrice Isabelle Huppert te mogen verwelkomen in Brussel voor de State of Cinema 2025. Sinds acht jaar vraagt het internationale filmtijdschrift Sabzian een gast een State of Cinema te schrijven en een film te kiezen die daarbij aansluit. Eén keer per jaar wordt zo de filmkunst tegen het licht gehouden, als uitnodiging om na te denken over wat cinema vandaag betekent, zou kunnen of moeten betekenen.
Sinds haar debuut begin jaren zeventig heeft Isabelle Huppert een uniek, befaamd en veelzijdig parcours afgelegd door diverse territoria van de cinema. Haar weloverwogen keuzes tekenen de contouren van een persoonlijke, zorgvuldig doordacht hoofdstuk in de filmgeschiedenis, dat in de eerste plaats een grenzeloze fascinatie uitdrukt voor de vele gezichten van de kunstvorm. Na haar doorbraak in La Dentellière van Claude Goretta (1977) heeft ze zichzelf als actrice steeds blijven uitdagen door samen te werken met regisseurs als Claude Chabrol, Jean-Luc Godard, Diane Kurys, Maurice Pialat, Michael Cimino, Michael Haneke, Paul Verhoeven, Mia Hansen-Løve, Hong Sangsoo en vele anderen. Ze speelde in meer dan 150 films en blijft tot op vandaag haar onderzoeksgebied uitbreiden, van de Frans-Europese arthouse tot het bredere landschap van de internationale cinema.
De State of Cinema krijgt vorm voorafgaand aan het evenement door een gesprek tussen Isabelle Huppert en filmcriticus Jean-Michel Frodon, dat resulteert in een tekst die door Sabzian wordt gepubliceerd. Op de avond van 9 november zetten zij hun dialoog voort in een publiek gesprek. 

Isabelle Huppert koos ervoor om Fallen Leaves (2023) van de Finse regisseur Aki Kaurismäki te vertonen. In het hedendaagse Helsinki kruisen Ansa en Holappa, twee eenzame zielen op zoek naar hun eerste liefde, elkaar toevallig in een karaokebar. Hun weg naar geluk wordt echter bemoeilijkt door allerlei hindernissen: verloren telefoonnummers, verkeerde adressen, alcoholisme en zelfs een innemende zwerfhond. Bekroond met de Juryprijs op het Filmfestival van Cannes is deze tedere tragikomedie het onverwachte vierde deel van Kaurismäki’s arbeiderstrilogie (Shadows in Paradise, Ariel en The Match Factory Girl).