Share this article Share
Op hun album ΑΤΟΜΟΣ (2025) keert Cuarteto Quiroga terug naar de essentie van het strijkkwartet als genre. De invloedrijke Haydn en Beethoven mogen natuurlijk niet ontbreken. Het Spaanse kwartet wijkt bij Bozar subtiel af van hun tracklist: niet Haydns Strijkkwartet in d mineur (op. 42) wordt gespeeld, maar die in D majeur (op.33), een werk die de componist aankondigde als “in een speciale en nieuwe manier geschreven”. De bijnaam Serioso van Beethovens Strijkkwartet nr. 11 wijst niet alleen op de sombere sfeer, maar ook op de experimenten van Beethoven om serieuze muziek te schrijven – in tegenstelling tot salonmuziek. Strijkkwartetten van tijdgenoten Boccherini en de Portugese João Pedro de Almeida Mota ken je misschien van Cuarteto Quiroga’s ander album, The Music of Madrid in the Time of Goya. Een niet te ontziene knipoog naar de Goya-tentoonstelling bij Bozar.