Gemeentelijk Museum van Graafschap Jette

Het resultaat van de opgravingen, een collectie van schilderijen, foto’s en oude documenten over de streek van Jette.

Het gemeentelijke museum van het Graafschap Jette bevindt zich in de Abdij van Dielegem. Je vindt er Romeinse resten terug die ontdekt werden bij de opgravingen van 1968, herinneringen aan de activiteiten van de monniken en folkloristische elementen. De geschiedenis van het Graafschap Jette, met de kerken en boerderijen uit de buurt, wordt er behandeld, maar wat het museum echt uniek maakt is de uitgebreide bibliotheek over de regionale geschiedenis. De bibliotheekcollectie, een van de belangrijkste van België, wordt beheerd door de Historische Kring van het Graafschap Jette en wordt constant uitgebreid dankzij een uitwisselingssysteem met zusterverenigingen uit België en zelfs buiten Europa. Bezoekers kunnen ter plaatse de verzameling consulteren voor schoolwerk, professionele doeleinden of persoonlijke interesse.