Collecties van het OCMW (Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn)

Meer beelden tonen
De sociale geschiedenis van Brussel en de evolutie van haar ziekenhuizen vormgegeven door schilderijen, beeldhouwwerken, dagdagelijkse gebruiksvoorwerpen en belangrijke archieven.

De administratie van het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn (OCMW), te midden de Marollen, bevat een fraaie verzameling aan documenten en kunstwerken: Brabantse beeldhouwwerken, Brusselse wandtapijten en schilderijen van Brusselse meesters. Het merendeel van deze kunstwerken werd in de loop der jaren aan Brusselse liefdadigheidsinstellingen geschonken of door hen aangekocht, meestal ter versiering van hun kapel of lokalen. Aan het einde van de 18de eeuw werden deze religieuze instellingen gegroepeerd in één publieke administratie en hun bezittingen samengevoegd. Naast kunstwerken, bevinden zich in de verzamelingen van het OCMW ook medisch materiaal en getuigenissen over het leven in ziekenhuizen en de hulp aan behoeftigen.