Archief van de Stad Brussel

Meer beelden tonen
Documenten uit het ancien régime, archief van de verschillende gemeentediensten, publicaties en documenten over het Brusselse leven in al zijn aspecten.

Het Archief van de Stad Brussel (ASB) huist sinds 1979 in de voormalige stoffenhandel Jules Waucquez en Compagnie, een gebouw als een waardevolle getuigenis van de Brusselse handelsarchitectuur uit de vroege 20ste eeuw. De twintig kilometer archief die er worden bewaard, vormen een essentiële informatiebron voor de geschiedenis van de Belgische hoofdstad. Naast de archieven van de Stadsmagistraat, die teruggaan tot de middeleeuwen, en die van het huidige Stadsbestuur, ontsluit het archief ook een omvangrijk documentair erfgoed over de sociale, politieke, intellectuele, artistieke en alledaagse geschiedenis van Brussel.