Share this article Share
Met haar sculpturen, ruimtelijke installaties, foto’s en tekeningen ontwikkelde Baghramian een gedurfde praktijk, gekenmerkt door de combinatie van uiteenlopende vormtalen — van biomorfische vormen tot designelementen en industriële structuren. Haar benadering wordt algemeen erkend als een vernieuwende impuls binnen de hedendaagse beeldhouwkunst. In haar onderzoek naar vorm, functie en productie — steeds in dialoog met de sociaal-politieke context — put ze inspiratie uit disciplines als dans, mode, theater en interieurarchitectuur.
Baghramian haalt inspiratie uit haar observaties en ontmoetingen met het werk van avant-gardekunstenaars zoals Katarzyna Kobro, Jean Arp, Isamu Noguchi en Wols, die in de jaren 1930 als bannelingen Europa ontvluchtten. Ondanks het verlies van middelen en vertrouwde omstandigheden bleven zij onder zware beperkingen werken. Hun kwetsbare, provisorische creaties — vaak gemaakt om te overleven — weerspiegelen de vergankelijkheid en reductie die ook Baghramians praktijk kenmerken.
Met nameless verkent Baghramian de krachten die leiden tot de ontheemding en stateloosheid van sculpturen en objecten. Haar werk reflecteert op hun precaire toestand en de noodzaak van een bestaan buiten de grenzen van taal, codes en namen — een bezorgdheid die verder reikt dan de huidige geopolitieke crisissen.
De tentoonstelling markeert Baghramians terugkeer naar WIELS, na haar deelname aan de thematische openingstentoonstelling Expats and Clandestines (2007), en heractiveert de dialoog met de architectuur en de artistieke en intellectuele omgeving.
Curator: Dirk Snauwaert