Steun ons

Stephan Balleux et Porz an Park - Bounce

Tentoonstelling Kunst > Botanique
Na de performance van Cédric Dambrain in het kader van de monografische tentoonstelling "La peinture et son double", in het Museum van Elsene in 2014, drukten beide kunstenaars de wens uit om hun samenwerking verder te zetten en een gemeenschappelijk expressieterrein te verkennen binnen hetzelfde architecturale kader: het Museum van de Botanique.
Het museum zal niet louter fungeren als medium om de samenhang tussen beide disciplines te verzekeren maar ook als kader dat niet los kan worden gezien van hun artistieke creaties.De titel van de tentoonstelling, Bounce, verwijst naar het fenomeen van de rebound, of datgene wat zich afspeelt bij het proces van de verbinding: een actieve perceptie waarbij de toeschouwer als onlosmakelijk onderdeel van het kunstwerk wordt geïntegreerd.Deze volkomen unieke tentoonstelling, die wordt opgevat als een beleving, benoemt de verbinding als een van de fundamentele elementen van het hedendaagse kunstdebat.Porz An Park a.k.a Cédric Dambrain stuurt een wirwar van geluiden de ruimte in via gerichte luidsprekers en reflectoren. Deze complexe structuur van rechtstreekse en teruggekaatste geluidsimpulsen zet de bezoeker ertoe aan om niet alleen de ruimtelijke structuur maar ook zijn eigen perceptie te onderzoeken. De reflectoren die in de ruimte ophangen, zijn volledig zwart van kleur, wat het geluidseffect nog een visuele impuls geeft. Ze dompelen de bezoeker onder in een contemplatieve verwarring waarin de grens tussen “Zichzelf” en “De Ander” begint te vervagen.Stephan Balleux stelt een aantal reeksen van schilderijen en tekeningen voor die met elkaar interageren als een flipperkast in volle actie. De dragers zijn heel gevarieerd: papier, koper, hout en doek. We krijgen enkele grote figuratieve werken te zien, waarvan de organische onderwerpen verwijzen naar de veranderlijkheid van het leven (een onstuimige zee zonder horizon, een vrolijke papegaai, een jungle onder de verzengende zon, een lege, donkere tuin, een raadselachtig portret, een beeld vaqn een marmeren god, een nest hoornaars, enz.). Voorts stelt de schilder ook een aantal schijnbaar abstracte schilderijen voor die de toeschouwer zelf moet bestuderen en ontcijferen.De stabiliteit van de beelden en hun interpretatie worden in vraag gesteld: Hoe verschijnen ze? Hoe verdwijnen ze? Hoe worden ze waargenomen en vooral, hoe komt het dat ons brein er automatisch een interpretatie aan geeft? De meeste schilderijen zijn bewust onvolledig, en zo bedacht en gerealiseerd dat ze worden afgewerkt door de blik van de toeschouwer. Naast de schilderijen zijn beelden te zien uit allerhande publicaties die, ontdaan van hun context en van alle legendes, aan eenzelfde spel van associatie en interpretatie worden onderworpen.De tentoongestelde werken werden voor, tijdens en na de eerste lockdown gecreëerd. Het resultaat is een complexe verzameling die een weerspiegeling vormt van de onzekerheden en onstabiliteit teweeggebracht door de pandemie. Deze verschillende werken worden ook voorgesteld op de drie MAGMA tentoonstellingsruimten (Triënnale van hedendaagse kunst van Ottignies-Louvain-la-Neuve) samen met een zestigtal andere werken waaronder een doek van 60 meter lang. Ze zijn ook te zien in het Maison des Arts van Schaarbeek voor de tentoonstelling “nuages” en zetten het complexe, vloeiende en organische aspect van zijn oeuvre in de kijker. Limited edition op vinyl drager als volwaardig onderdeel van de tentoonstelling.Voor de gelegenheid creëerden beide kunstenaars een audiokunstwerk op vinyl drager.Stephan Balleux stelt voor Bounce een beperkte en onuitgegeven editie/kunstwerk voor: een koffertje met een spel kaarten met gevonden beelden en een vinyl plaat, “La Criée. Op de A-kant is een reeks van zinnen te horen die door de kunstenaar werden geschreven en gedeclameerd, aan de B-kant een nachtelijk geluid waarvan het wisselende ritme je in een staat van intense concentratie brengt. Zowel de kaarten als de klanken willen een sensatie of een beeld oproepen die de kijker/luisteraar met zijn eigen verbeelding vorm geeft. Naast de wens om een echte zintuiglijke beleving te creëren, is deze editie bovenal een kunstwerk dat de tentoonstelling vervolledigt en dat men thuis kan gewaarworden.Porz An Park maakte een dubbele vinyl met daarop 13 elektronische miniaturen. Elke miniatuur bestaat uit een vrije compositie op basis van klanken die werden ontwikkeld met het oog op de installatie “Incidence of You” maar die de finale selectie niet hebben gehaald. Dit zowel verholen als onthulde klankmateriaal (geperst op transparante vinyl) documenteert de verborgen zijde van een creatieproces en exploreert allerhande contradictorische psycho-“akoestische of fysiologische fenomenen.