Steun ons

Kurt Lewy – ‘Towards Abstraction’

Tentoonstelling Kunst > Joods Museum van België
Schilder, emailleur en illustrator Kurt Lewy (1898 – 1963) werd geboren in Essen (Duitsland), waar hij van 1929 tot 1933 lesgeeft in grafische technieken aan de Folkwang Schule. Meteen bij de opkomst van het nazisme wordt de joodse kunstenaar uit zijn functies ontzet. Twee jaar later vlucht hij weg uit Hitler-Duitsland en gaat zich in Brussel vestigen.In mei 1940 wordt Kurt Lewy door de Belgische overheid gevangengenomen als vijandig persoon, en opgesloten in de kampen van Saint-Cyprien en van Gurs. In 1942 slaagt hij erin te vluchten en keert hij terug naar Brussel, waar hij gedurende een twintigtal maanden ondergedoken leeft. In juni 1944 wordt hij gearresteerd door de nazi’s, die hem tot aan de Bevrijding opsluiten in Mechelen.Na de Tweede Wereldoorlog stapt Kurt Lewy af van de figuratieve thema’s die hem tot dan toe hebben geleid in zijn werk, dat in het begin werd beïnvloed door het Duitse expressionisme. Als figuratief schilder krijgt hij belangstelling voor de abstractie, die hij tot aan zijn dood zal blijven verkennen. Zijn geometrische zoektocht wil “het overbodige, het vluchtige, het chaotische uitschakelen” en bevrijdt hem van de angsten waarin de nachtmerrie van de oorlog en ook zijn isolement als emigrant hem hadden gestort.Deze tentoonstelling berust op de collecties van het Joods Museum van België, maar ook op werken van de Antwerpse galerie Callewaert Vanlangendonck en verschillende privécollecties. Zij richt de schijnwerpers op een niet te missen maar vandaag in vergetelheid geraakte figuur van de Belgische naoorlogse schilderkunst. Ze openbaart een oeuvre dat, als boeiende neerslag van de evolutie van de geschiedenis van de twintigste-eeuwse kunst, een weg laat zien die uitgaat van het figuratieve en uitkomt bij het abstracte.“Het werk van Kurt Lewy zit vol reflectie en intelligentie, die er met grote ernst aan herinnert dat de schilderkunst, ook al uit zij zich op non-figuratieve wijze, niet noodzakelijk te maken heeft met gratuite gebaren of een gebrek aan gedachten. Los van de strengheid van de compositie, waarvan de vormen met vaak heftige wilskracht zijn gerangschikt, toont zich hier een discreet ingetogen gevoeligheid die naar buiten treedt door de openingen tussen de intenties van de schilder en de gevoelens van de toeschouwer” (Jacques Meuris, 1962).Deze tentoonstelling wordt georganiseerd in partnerschap met galerie Callewaert Vanlangendonck.Kom ze ontdekken van 11 september 2020 tot 7 februari 2021 in het Joods Museum van België