#museumathome: brussels museums moedigt musea aan om zich online te verzetten

Brussels Museums lanceert de campagne #MuseumAtHome via zijn sociale netwerken.

De coronaviruscrisis treft de culturele sector wereldwijd hard.

De aangekondigde bezuinigingen waren al niet mals voor culturele instellingen, artiesten en freelancers, creatieve en culturele werkers. Deze crisis van ongekende schaal maakt de situatie alleen maar erger. De museumsector wordt geconfronteerd met dramatische financiële schade, waarvan onze organisatie op dit moment de omvang probeert in te schatten.

De vzw Brussels Museums, die afgelopen zaterdag nog haar topevenement Museum Night Fever niet kon laten doorgaan, heeft ook zwaar te lijden onder de situatie. We hopen op constructieve en solidaire maatregelen om deze culturele, sociale en economische uitdaging het hoofd te bieden. Het belang van zo’n maatregelen is al vernoemd door minister Linard, die we steunen en danken. We mogen niet vergeten dat de culturele sector ook massaal en actief deelneemt aan de economie van het land.

Voor ons publiek en ook een beetje voor onszelf, moet het leven doorgaan. Daarom lanceert Brussels Museums de komende weken de campagne #MuseumAtHome via zijn sociale netwerken. Deze campagne wil musea in Brussel, België en waarom ook niet, over de hele wereld, aanmoedigen om zich te verzetten en hun schatten online te blijven delen.

Musea die dat wensen worden uitgenodigd om hun virtuele rondleidingen, hun favoriete werken, hun meest recente tentoonstelling, ... te delen met behulp van de hashtag #MuseumAtHome in hun publicaties.

Brussels Museums zal de updates van haar Brusselse musea delen op hun Instagram, Facebook en Twitter @brusselsmuseums.

Het doel van deze campagne is om onze bezoekers en de overheden bewust te maken van het belang van musea die open en toegankelijk zijn voor iedereen. De schoonheid die er te ontdekken valt en het harde werk dat er verdergaat, zelfs achter gesloten deuren.