Steun ons

Aperitiefboxen met werk van 5 Belgische artiesten ter ondersteuning van kunstsector

Campari lanceert de limited edition “Campari Art Box “

Brussel, 30 november 2020 – Campari, het Italiaanse aperitief, lanceert vandaag de “Campari Art Box”, een limited edition aperitiefbox waarop het kunstwerk van een Belgische artiest prijkt. De boxen maken deel uit van een groter initiatief van Campari waarmee ze de kunstsector steunen, een sector die hun nauw aan het hart ligt en een cruciale rol speelt in de geschiedenis van het merk. Per verkochte box gaat een deel van de opbrengsten naar Brussels Museums, een vzw die meer dan 100 Brusselse musea verenigt en ze toegankelijk voor iedereen maakt. Wie iemand (of zichzelf) blij maakt met de artistieke aperitiefbox steunt daarmee dus ook een sector die het meer dan ooit nodig heeft.

Limited Edition aperitiefboxen met kunst van Belgische Artiesten

Deze eindejaarsperiode doet Campari voor de laatste keer dit jaar nog een grote inspanning om de kunstsector te steunen. Kunst, passie en creatie zijn vanzelfsprekend een onderdeel van het DNA van het Italiaanse aperitief, bekend om zijn felrode kleur en intense smaken. Campari werkte over de jaren heen dan ook al samen met vele artiesten met verschillende talenten. Het is dan ook logisch dat het merk zich inzet voor de sector die hen zo dierbaar is.

Daarom stelt Campari de “Campari Art Box” voor, een limited edition aperitiefbox die de link tussen Campari en kunst benadrukt en ook verwijst naar de kunst van de mixologie. De boxen, een artistieke streling voor het oog, tonen één van de vijf kunstwerken gecreëerd door Jesse Willems, Bent Van Looy, Joëlle Dubois, Marie Rosen en Colin Waeghe, de artiesten waarmee Campari samenwerkte in oktober (zie hieronder). De boxen zijn beschikbaar vanaf vandaag op de website camparicreates.be en bevatten een fles Campari, twee elegante cocktailglazen en een menglepel (om de ingrediënten van de cocktail te mixen). Alle benodigdheden zijn dus aanwezig voor het maken van een cocktail, zoals de iconische Negroni, een cocktail die onafscheidelijk verbonden is met Campari en deel uitmaakt van hun rijke verleden. De aankoop van de box geeft niet alleen een boost aan je smaakpapillen, je geeft eveneens een extra duwtje in de rug aan de kunstsector. Per verkochte box gaat een deel van de opbrengst naar Brussels Museums, een vzw die meer dan 100 Brusselse musea verenigt ze voor iedereen toegankelijk maakt. Een originele box dus om dit eindejaar je e-pero’s mee op te leuken of aan iemand cadeau te doen en tegelijkertijd de kunstsector te steunen.

Campari, voor altijd verbonden met kunst, zet zich in voor de sector

Sinds oktober steunt Campari met verschillende initiatieven de kunstsector en onderstrepen ze het belang van de maatschappelijke rol van kunst en cultuur. Eén van die initiatieven was de samenwerking met vijf Belgische artiesten. Zij creëerden een nieuwe generatie Campariposters en die kunstwerken werden vervolgens tentoongesteld in het Belgische straatbeeld, dat daardoor even tot een openluchtgalerij werd omgetoverd. Kunst werd op die manier toegankelijk voor iedereen en een unieke beleving tijdens een periode waarin dat niet vanzelfsprekend is. Daarbovenop werden de creaties ook geveild en gingen de opbrengsten naar Brussels Museums. Het ingezamelde geld helpt de hele sector vooruit, aldus Pieter Van der Gheynst, directeur van Brussels Museums :

“We zijn heel verheugd en vereerd te mogen delen in het succes van deze mooie en creatieve campagne door Campari. Meer dan ooit is het nodig om het belang te onderstrepen van kunst en cultuur voor een samenleving. In tijden van onzekerheid en verlies van perspectief hebben musea een zeer belangrijke rol te spelen, als vrijplaatsen voor ideeën, schoonheid, troost en mentaal welzijn. Wat ons betreft zijn musea leveranciers van ‘essentiële mentale diensten’ voor de samenleving. Met de opbrengsten van de veiling willen we onze grote museumoverkoepelende publieksprojecten (Nocturnes en Museum Night Fever) een broodnodige financiële injectie geven, met extra aandacht voor het betrekken van minder vertegenwoordigde publieken en een sterkere lokale verankering.”

Met deze initiatieven wilt Campari iedereen betrekken in hun doel om de sector te steunen:

Kunst, passie en creatie zaten altijd al stevig in ons DNA verankerd en staan centraal in alles wat we doen. Het was dus van essentieel belang onze initiatieven aan deze sector op te dragen en hen daar ook mee te steunen. De sector gaat door een moeilijke periode en het herstel zal lang duren. We zijn dus trots om het werk van Belgische artiesten in de spotlight te kunnen zetten en ook de nodige steun te kunnen bieden aan de sector, door de verkoop van de originele kunstwerken en van de limited edition aperitiefboxen”, zegt Yiannis Stratos, Managing Director van Campari Benelux.

Praktische informatie

  • De « Campari Art Box » is vanaf vandaag te koop op www.camparicreates.be
  • De boxen worden verkocht aan €24,50 en voor elke verkochte box gaat een deel van de opbrengst naar Brussels Museums.