13 musea met architecturale allures

Een Brussel zonder art deco en art nouveau is simpelweg ondenkbaar. Maar deze stad is natuurlijk méér dan enkel die kunststromingen, denk aan de heruitgevonden fabrieken, brouwerijen die een tweede jeugd beleven en middeleeuwse gebouwen met een tijdloze flair. Dankzij hun elegante architectuur herinneren volgende musea ons dagelijks aan de eindeloze mogelijkheden van architectuur en kunst.

Villa Empain

De Stichting Boghossian stimuleert de dialoog tussen oost en west. De Villa Empain, waarin de stichting huist, stimuleert dan weer onze hang naar luxe. Ze kwam er in de jaren 1930 op bestelling van de schatrijke familie Empain. De villa der villa’s is de glanzend marmeren definitie van tijdloze klasse. 

WIELS 

Het Brusselse Centrum voor Hedendaagse Kunst vond in 2007 onderdak in de voormalige brouwerij Wielemans-Ceuppens. De brouwkuipen bleven behouden, de grandeur van het visionaire ontwerp van Adrien Blomme evenzeer. Het modernistische pand is meer dan een eeuw oud, maar zou met zijn subtiele en inventieve lichtinval en grote open ruimtes even goed gisteren voor het eerst geopend kunnen zijn. Het WIELS is een betonnen klassieker.

Van Buuren Museum

Het Van Buuren Museum is een totaalervaring. Langs de buitenkant eist vooral de nauwgezet onderhouden tuin de aandacht op. Terwijl je letterlijk verloren loopt in het groene "Labyrint", zou je bijna de schatten aan de binnenkant van het huis vergeten. De rode bakstenen van de buitenkant werden in 1928 opgetrokken in Amsterdamse stijl, terwijl het interieur bulkt van rijkdom, dankzij de verzamelwoede van het excentrieke mecenaskoppel David en Alice Van Buuren. 

Hallepoort

Met al dat modernisme zouden we bijna vergeten dat Brussel een eeuwenoude stad is. Gelukkig herinnert de Hallepoort, uit de 14de eeuw, ons daar nog regelmatig aan. De stadspoort, het laatste overblijfsel van de tweede stadsomwalling, is een uitzonderlijke getuigenis van lang vervlogen tijden en biedt zowel langs binnen als buiten een unieke kijk op het Brussel van vroeger en nu. 

MIMA 

In 2015 werd de voormalige Belle-Vue-brouwerij veroverd door het MIMA. Een hip museum dat zich in een oude brouwerij vestigt: klinkt bekend in de oren? Een beproefd concept wat ons betreft! Wij laten ons dan ook graag meevoeren langs het kanaal op de stroming van Cultuur 2.0 en actuele kunst in al zijn diversiteit. 

Sint-Gorikshallen

De Sint-Gorikshallen in het centrum van Brussel zijn een brokje fascinerende folklore. De weg naar de ingang ligt bezaaid met obstakels en afleiding, gezien de overdekte markthal uit 1881 omsingeld wordt door enkele van Brussels’ gezelligste bars. Zet door, want de hallen zijn ook vanbinnen de moeite waard: de stalen constructies zijn opvallend zwierig en het overvloedige licht doet je vergeten dat je binnen zit. 

Clockarium

Zowat elke zondag om 15u05 – stipt! - opent het Clockarium de deuren. De façade breekt bewust met de alledaagsheid van de doorsnee rijwoning en vormt zo het bakstenen compromis tussen een arbeiderswoning en een luxevilla, een unieke evenwichtsoefening binnen het art deco. Het interieur, waar de tijd letterlijk nooit stilstaat, bevestigt het aanzien van deze woning met de rijke verzameling faience mantelklokken uit het interbellum.  

Train World

Bij het binnenwandelen van de monumentale inkomhal van Train World, het oude station van Schaarbeek, voelen wij een haast nostalgisch verlangen om op de trein te springen en ons aan een avontuur vol splijtende plotwendingen en een vleugje romantiek te wagen. Gelukkig komt een bezoek aan het museum zelf daar al dicht genoeg bij in de buurt.   

Cauchiehuis

Het weelderige herenhuis van – je raadt het al – Brussels kunstenaar Paul Cauchie in Etterbeek is een kunstwerk op zich. De laatste steen aan het pand werd in 1905 gelegd, tijdens de hoogdagen van de Brusselse art nouveau. De sensationele decoraties en ornamenten, in het bijzonder de talrijke sgraffiti, zijn een bloemlezing van wat de Jugendstil te bieden had. We bezondigen ons zonder blozen aan een gewaagde boutade, maar het is een sprookje van een huis!

Museum Marc Sleen

In het Museum Marc Sleen valt de nagedachtenis aan een van de Belgische stripreuzen als een puzzel in elkaar. Het museum werd namelijk ondergebracht in de voormalige krantenredactie van "De Nieuwe Gids" waar Sleen’s chouchou Nero voor het eerst werd vereeuwigd op papier. Je ontdekt er ook dat de immer goedlachse Marc Sleen méér was dan de geestelijke vader van Nero, zo begon hij zijn carrière als gevierd cartoonist voor "De Standaard". 

Koninklijke Bibliotheek van België

De nationale bibliotheek maakt sedert 1969 trots deel uit van het Kunstbergcomplex, waartoe onder anderen het MIM en BOZAR behoren. Als de statige Albertina, verwijzend naar het standbeeld van Albert I, met zijn onverwoestbare, betonnen aanwezigheid, je niet bekoren kan, zal het verborgen dakterras je allicht van gedacht doen veranderen. Het grijze gebouw is een toonbeeld van retro én doet het quasi onmogelijke: het maakt grauw grijs sexy terwijl het ook nog eens boeken doet herleven. 

Planetarium

Het sterrenkundig museum van Brussel, zeg maar Planetarium, werd opgericht in 1935 in het teken van de Wereldtentoonstelling in Brussel. Tegenwoordig wordt het overschaduwd door het Atomium, dat in 1958 voor een andere Wereldexpo eveneens op de Heizel werd geplant. Niets tegen de bollen van André Waterkeyn, maar tijd om uit de schaduw ervan te stappen. De koepel, met haar diameter van 23 meter en een projectieoppervlakte van 840 meter een van de grootste van het continent, herinnert ons maar al te graag aan ons nietige bestaan.